Vorsten lenen kunst aan Scheepvaartmuseum
Voor een overzichtstentoonstelling van werk van de zeeschilders Willem van de Velde de Oude en zijn zoon Willem van de Velde de Jonge mag het Scheepvaartmuseum in Amsterdam schilderijen lenen van zowel koningin Elizabeth II als koning Willem-Alexander. Die haalt zelfs een werk van de muur van zijn werkkamer op het Paleis op de Dam.
De Britse koningin leent het museum de schilderijen Holmes’s Bonfire, the burning of Dutch merchant ships between Terschelling and Vlieland (Willem van de Velde de Oude, 1676), The Royal Escape in a breeze (Van de Velde de Jonge, 1675) en The ‘Golden Leeuw’ at Sea in Heavy Weather (Willem van de Velde de Jonge, 1671). De twee kunstenaars werkten vanaf 1672 aan het Engelse hof.
Officieel uit de Nederlandse Koninklijke Verzamelingen maar dus feitelijk uit het Koninklijk Paleis op de Dam komt Vloot op de rede (Willem van de Velde de Oude, 1650). Ook National Maritime Museum in Greenwich, het Mauritshuis in Den Haag en het Rijksmuseum in Amsterdam werken met bruiklenen mee aan de expositie die 1 oktober opent.
Het is voor het eerst dat zoveel werken van beide kunstenaars samen te zien zijn, zegt het museum. Vader en zoon Van de Velde hadden zeventig jaar een bloeiend en internationaal opererend familieatelier dat werk leverde dat tot de top van de 17e-eeuwse zeeschilderkunst behoorde, aldus een woordvoerder. Willem van de Velde de Oude was vaak zelf bij grote zeeslagen aanwezig, volgens het museum „varend in een klein zeilschip, als een heuse ‘embedded journalist’.”
Twee vrij recent door het museum verworven wandtapijten, die de slag bij Solebay in 1672 laten zien naar een ontwerp van Willem van de Velde de Oude zijn de hoogtepunten in de tentoonstelling. Ze zijn voor het eerst door publiek te bewonderen.