Kamer niet zomaar voor heropenen IJzeren Rijn
De IJzeren Rijn, de goederenspoorlijn die Antwerpen verbindt met het Duitse Ruhrgebied, mag pas worden heropend na een aantal kostbare aanpassingen zoals een metershoge geluidswal door Weert en een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.
De Tweede Kamer aanvaardde dinsdag een motie van die strekking van CDA en VVD. Even daarvoor had een meerderheid van onder andere CDA, VVD en LPF ingestemd met het zogenoemde arbitrageverdrag inzake de IJzeren Rijn. Enkele oppositiefracties zoals die van de PvdA moeten daar niets van weten. Instemmen met het verdrag staat gelijk aan kiezen voor het oude, historische tracé van de IJzeren Rijn. De Kamer zet zichzelf daarmee buiten spel, aldus PvdA–Kamerlid Dijksma. De PvdA stemde wel voor de motie.
De IJzeren Rijn, die stamt uit 1872 maar al jaren in onbruik is, is twistpunt tussen België en Nederland. De Belgen willen de lijn dwars door Limburg reactiveren, terwijl Nederland te veel schade voor de natuur vreest. Uiteindelijk is gekozen voor arbitrage, die moet uitwijzen wie de rekening van 530 miljoen euro van de noodzakelijke opknapbeurt inclusief aanpassingen betaalt.
Een uitspraak van de arbitragecommissie van het Internationaal Gerechtshof in Den Haag laat op zich wachten tot ook de Eerste Kamer zich heeft uitgesproken, en daarna de handtekening. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat hoopt dat dit nog dit jaar gebeurt, aldus een woordvoerder.
Volgens CDA–Kamerlid Hessels kan België door de motie niet tijdelijk treinen laten rijden over de lijn, als die uitspraak er eenmaal ligt. Hij beroept zich ook op steun van minister Peijs (Verkeer).
In Limburg hebben enkele gemeenten waaronder Weert en Roermond plannen om de Eerste Kamer te bewerken om tegen het verdrag te stemmen. Maar gedeputeerde Vestjens (VVD) gelooft daar niet meer in. De race is volgens hem gelopen en hij pleit ervoor om te proberen het industrieterrein Cranendonck bij Weert aan te sluiten op de IJzeren Rijn. „Dan hebben we in Limburg er ook iets aan."