Bier op batterijen naar Moerdijk
Het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat vaart op verwisselbare elektrische batterijen is maandag in gebruik genomen.
De ‘Alphenaar’ hoeft niet lange tijd aan de stekker te liggen, maar kan bij het laden en lossen een nieuwe batterij aan boord hijsen en de reis voortzetten. Het elektrische schip gaat tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk varen voor bierbrouwer Heineken.
Om het idee van een elektrisch aangedreven schip met verwisselbare batterijen te realiseren werd vorig jaar het bedrijf Zero Emission Services (ZES) opgericht. De onderneming werd opgezet door ING, energie- en technisch dienstverlener ENGIE, maritiem technologiebedrijf Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam met steun van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Verwisselen
ZES gaat ervoor zorgen dat schepen straks op meerdere plekken in Nederland batterijen, zogenoemde ZESPacks, kunnen verwisselen. ZESPacks zien eruit als containers en kunnen in het laadruim van het schip worden vervoerd. Met twee van dit soort batterijen aan boord kan een schip ongeveer 50 tot 100 kilometer afleggen. ZES wil op korte termijn opschalen naar acht schepen, acht laadstations en veertien ZESpacks.
Uitstoot
De binnenvaart is nu nog verantwoordelijk voor zo’n 5 procent van de totale uitstoot van CO2 in Nederland. Als de binnenvaart straks niet meer op diesel maar op duurzame alternatieven vaart, helpt dat ook bij het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen.
Zeevaart
Ook de zeevaart is bezig met verduurzaming. Brancheorganisatie voor de scheepvaart International Chamber of Shipping meldde maandag dat het een heffing op de uitstoot van broeikasgassen in de sector wil invoeren. De organisatie, die 80 procent van de wereldwijde koopvaardijvloot vertegenwoordigt, wil een klimaatfonds oprichten. Dat zou moeten worden gebruikt om de kloof tussen de prijzen van fossiele en schonere brandstoffen te dichten.
Havens
Daarnaast moet het geld worden gebruikt om havens aan te passen, zodat schepen overal ook brandstoffen als waterstof en ammoniak kunnen tanken. De International Chamber of Shipping heeft het plan maandag ingediend bij de International Maritime Organization, de regelgevende instantie voor de scheepvaart van de Verenigde Naties.
De overgrote meerderheid van de scheepvaartindustrie wordt aangedreven door een brandstof die wordt gemaakt van olie. De voorgestelde heffing zou worden gekoppeld aan de CO2-uitstoot en gebaseerd op verplichte bijdragen van schepen van meer dan 5.000 brutoton.