Economie

Testen met batterijtrein die zonder bovenleiding kan rijden

Spoorbeheerder ProRail, vervoerder Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Friesland gaan op trajecten tussen Leeuwarden en Groningen testen uitvoeren met een elektrische trein die op batterijen rijdt en daarmee ook deels zonder bovenleiding kan rijden. Het is de eerste keer dat er zo’n test wordt gedaan, zeggen de organisaties in een gezamenlijke aankondiging van de plannen.

ANP
31 August 2021 18:58Gewijzigd op 31 August 2021 21:02

De testen, die gepland staan voor dit najaar, worden uitgevoerd op drie trajecten die nog niet geschikt zijn voor elektrische treinen. Het gaat om Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren. Daar wordt nu nog met dieseltreinen gereden, maar gaat een Arriva-trein deels elektrisch rijden. Deze trein rijdt nu al op plantaardige olie en kan zowel met als zonder bovenleiding rijden.

De trein van Arriva die wordt aangepast heeft al een pantograaf. Dat is het beweegbare deel van de elektrische installatie op de bovenkant van de trein dat zorgt voor de stroomvoorziening. Ook heeft de trein al batterijen, om energie op te slaan die vrijkomt bij het remmen. Met die energie kan de trein straks rijden. De batterijen kunnen ook met de dieselmotor en via de bovenleiding worden opgeladen.

In Nederland zijn zogeheten batterijtreinen nog niet toegestaan. Ook zijn er nog geen batterijtreinen beschikbaar. Later wordt misschien ook getest op het traject Zevenaar-Doetinchem.

Tijdens de ritten wordt de snelheid waarmee de batterij op- en ontlaadt gemeten. Ook wordt er gekeken hoe de omschakeling van bovenleiding naar batterij of dieselmotor gaat en hoeveel stroom er wordt gebruikt. Deze resultaten worden onder meer gebruikt voor de verdere ontwikkeling van batterijtreinen en elektrisch treinvervoer in het oosten van Nederland.

Arriva kondigde in 2019 al plannen voor een waterstoftrein aan tussen Groningen en Leeuwarden. Deze trein rijdt op waterstofcellen, volgens de makers de eerste trein in zijn soort. De provincie Groningen en ProRail zijn ook betrokken bij het project. Begin vorig jaar werden de eerste testritten gereden met de trein. Doel van de proef is om te laten zien dat waterstoftreinen een gangbaar alternatief kunnen zijn op spoortrajecten waar nu nog dieseltreinen rijden. Nederland telt volgens de initiatiefnemers zo’n 1000 kilometer spoor zonder elektrische bovenleiding.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer