China begint campagne tegen ‘nepnieuws’ van burgerjournalisten
De Chinese overheid is een campagne begonnen tegen ‘nepnieuws’ op sociale media. Volgens de Hongkongse krant The South China Morning Post (SCMP) is de actie vooral gericht tegen de duizenden burgerjournalisten in China.
Grote sociale media worden door de overheid onder druk gezet om strenger te gaan reguleren en om content die is gelabeld als ‘illegale nieuwsactiviteiten’ te verwijderen. De kans is groot dat hierdoor veel minder berichten worden geplaatst op populaire platforms als Weibo, WeChat en Douyin. Dat kan ook weer tot minder gebruikers leiden, schrijft SCMP op basis van mediakenners.
In China zijn veel burgerjournalisten actief. Zij publiceren voornamelijk op sociale media en zijn daar vaak populair. Zij hebben geen licentie van de overheid om journalistiek werk te mogen doen en zijn vaak kritischer op het Chinese beleid dan media met een licentie. Daarom worden ze nu soms al vervolgd vanwege hun werk. Eind vorig jaar werd een vrouw tot vier jaar cel veroordeeld vanwege haar verslaggeving over de uitbraak van het coronavirus in Wuhan. Met de nieuwe regelgeving lijkt de regering het werk van burgerjournalisten nog moeilijker te maken.