Economie

Brussel start onderzoek overname Kustomer door Facebook

De Europese Commissie is een diepgaand onderzoek begonnen naar de voorgenomen overname door Facebook van Kustomer, dat bedrijven helpt bij digitale klantenservice. Het dagelijks EU-bestuur is „bezorgd” dat de overname de concurrentie verstoort op de markt voor zogeheten CRM-software, laat ze weten. Dat zijn systemen die klantgegevens helpen beheren en verkoopmanagement ondersteunen.

ANP
2 August 2021 16:22Gewijzigd op 2 August 2021 18:42
beeld AFP, Olivier Douliery
beeld AFP, Olivier Douliery

Ook vreest de commissie dat de overname de marktpositie van Facebook op het gebied van zogeheten online-display-advertenties, zoals banners, mogelijk te veel versterkt, omdat het Amerikaanse internetbedrijf al beschikt over „aanzienlijke hoeveelheden” gegevens waarmee het advertenties op zijn site kan personaliseren.

Vicevoorzitter Margrethe Vestager (Mededinging): „Het is belangrijk om potentieel problematische overnames door ondernemingen die al dominant zijn in bepaalde markten nauwkeurig te bekijken. Dat geldt vooral voor de digitale sector, waar Facebook een leidende positie heeft in zowel online-display-reclame als berichtenkanalen als WhatsApp, Messenger of Instagram. Het doel van ons onderzoek is zeker te zijn dat deze overname niet bedrijven of consumenten zal schaden en dat de data die Facebook krijgt de concurrentie niet vervalsen.”

Facebook maakte in november bekend het jonge softwarebedrijf Kustomer te kopen. Daarmee zou een bedrag van ruim 1 miljard dollar zijn gemoeid. Omdat Kustomer in de EU niet genoeg omzet behaalt hoefde Facebook de deal formeel niet in Brussel te melden. Maar lidstaat Oostenrijk uitte serieuze zorgen en vroeg de commissie toch de overname onder de loep te nemen, gesteund door onder andere de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt. Ook de autoriteiten in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten bestuderen de kwestie.

De overname van Kustomer past in de strategie van Facebook om inkomsten te genereren met berichtendiensten. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld al tegen betaling berichten sturen naar hun klanten via WhatsApp. Met de technologie van Kustomer kan Facebook zijn zakelijke diensten uitbreiden met bijvoorbeeld een klantenservicesysteem. „Elk bedrijf weet dat wanneer de telefoon gaat, ze moeten opnemen. Maar sms’jes en berichten zijn steeds belangrijker geworden dan dat telefoontje en bedrijven moeten zich aanpassen”, schreef Facebook vorig jaar nog in een blog.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer