Pinterest verliest gebruikers door opheffen lockdowns
Van alle internetbedrijven die profiteerden van lockdowns, lijkt plaatjessite Pinterest het eerste slachtoffer te worden van de versoepelingen van coronamaatregelen. Nu veel mensen weer meer mogelijkheden hebben om uit te gaan, laten ze het platform voor foto’s van creatieve vindingen steeds vaker links liggen.
In het tweede kwartaal telde Pinterest 454 miljoen gebruikers die het platform maandelijks bezochten. Dat waren er 24 miljoen minder dan in de eerste drie maanden van 2021. Deze week lag het aantal maandelijkse bezoekers van Pinterest uit de Verenigde Staten, de belangrijkste markt voor het Californische bedrijf, 7 procent lager dan een jaar geleden.
„Er was veel activiteit rond de inrichting van het huis, tuinieren, koken, knutselen en klussen”, zei financieel directeur Todd Morgenfeld in een interview. „Nu beperkingen zijn versoepeld, is dat minder relevant geworden.”
Adverteerders gaven nog wel veel geld uit voor reclame via Pinterest. De omzet steeg op jaarbasis met 125 procent tot 613 miljoen dollar. Daarop wist Pinterest, in tegenstelling tot het tweede kwartaal van 2020, een winst te boeken. Het nettoresultaat was 69,4 miljoen dollar, tegenover een tekort van 100,7 miljoen dollar een jaar eerder.