Binnenland

Minister: ruim uur meer reistijd door maatregelen Haringvlietbrug

Verkeer dat over de Haringvlietbrug rijdt, zal door de langdurige verkeersmaatregelen binnenkort met flinke files te maken krijgen. Zo gaat de maximumsnelheid omlaag van 100 naar 50 kilometer per uur en wordt het verkeer over één rijstrook geleid. Uit de eerste berekeningen blijkt dat de extra reistijd tijdens de avondspits kan oplopen tot 68 minuten, zo schrijft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) donderdag aan de Tweede Kamer.

ANP
29 July 2021 17:59

De ingrepen zijn volgens de minister nodig, omdat aluminium platen die met klemmen aan de brug zijn bevestigd, lostrillen door het verkeer dat over de brug rijdt. Met de maatregelen moet de brug tot 2023 veilig zijn voor het verkeer en in de tussentijd moet het probleem zijn opgelost.

De maatregelen zouden eigenlijk 26 juli ingaan, maar dat werd dit weekend verplaatst naar 9 augustus. De brug in de A29 is een belangrijke verbinding tussen Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant.

Aanvankelijk had Van Nieuwenhuizen gemeld dat de extra reistijd tijdens de avondspits zou uitkomen op ongeveer 30 minuten. Maar dat blijkt dus toch meer. Tijdens de avondspits zou het voor de A29 in zuidelijke richting om 68 minuten en in noordelijke richting 40 minuten kunnen bedragen, aldus de minister. „Op de parallelle A4/16 is de extra reistijd 20 minuten. Deze berekeningen gaan overigens uit van de reisprognoses voor het jaar 2023. Voorts is nog geen rekening gehouden met forse inzet van mobiliteitsmanagement”, staat in de brief. De extra reistijd, ook tijdens de ochtendspits, wordt nog verder onderzocht.

Op verzoek van de Tweede Kamer wordt ook bekeken of bijvoorbeeld maatwerk mogelijk is om de hinder voor het verkeer te verlichten, bijvoorbeeld tijdens de spits.

„Dit wordt een drama”, zei burgemeester Bram van Hemmen (gemeente Hoeksche Waard) in een reactie bij RTV Rijnmond. „Het wordt nog erger dan ik al vreesde. Mensen trokken al wit weg bij 30 minuten extra reistijd, laat staan met deze vertraging.” Volgens hem gaat de extra reistijd ondernemers veel geld kosten en hij vreest dat door de veel langere reistijd personeel vertrekt bij bedrijven in de regio.

Eerder noemden de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee de maatregelen voor de Haringvlietbrug onaanvaardbaar. Zij vinden dat de bereikbaarheid van de eilanden en West-Brabant en Zeeland wordt aangetast en vrezen enorme economische schade. Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) becijferde eerder dat de langdurige sluiting van rijstroken de transportsector zeker 53 miljoen euro kost.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer