Tuinarchitect in de Provence
Titel:
”Tijm, truffels & tuinen. Een nieuw leven in de Provence”
Auteur: Alex Dingwall-Main
Uitgeverij: Het Spectrum, Utrecht, 2002
ISBN 90 274 7453 2
Pagina’s: 278
Prijs: € 14,50. Alex Dingwall-Main verruilde New Yorks dakterrassen en Londens stadstuinen voor het Franse platteland. Met zijn jonge (derde) vrouw en zijn zoontje ging de tuinarchitect in de Provence wonen en werken. Over de belevenissen daar schreef hij een boek.
”Tijm, truffels & tuinen” bevat het verhaal van een emigratie. Het klimaat en de natuur in het nieuwe land vormen een rode draad. Menselijke aspecten ontbreken niet. Ze variëren van een ontmoeting met de aannemer en de bouwmeester tot anekdotes over het zoontje van de auteur. Gaandeweg leer je de Provence en de mensen die er wonen kennen, althans, zoals Dingwall-Main ze ziet. Hij maakt daarbij talloze uitstapjes en betreedt evenzoveel zijpaadjes, die de leesbaarheid van dit -overigens laagdrempelige- boek niet ten goede komen.
De humor is vaak typisch Engels en zal (dus) door de nuchtere Nederlander niet altijd gewaardeerd worden, bijvoorbeeld als de schrijver vertelt dat hij „het licht streelde, de hond uit deed en naar bed ging.”
”Tijm, truffels en tuinen” is geen handboek voor het aanleggen van een tuin, geen reisboek, geen autobiografie. Tuinliefhebbers vormen wellicht de grootste doelgroep. Zij kunnen lezen hoe de schrijver vakkundig een woest stuk grond verandert in een prachtige tuin, maar ze moeten dan wel veel uitweidingen over andere onderwerpen op de koop toe nemen. En of ze zich altijd herkennen in de opvattingen die Dingwall-Main over bloemen en planten heeft? De schrijver stelt bijvoorbeeld: „Planten hebben waarschijnlijk een soort zenuwstelsel dat op de aura van gedachten misschien nog sterker reageert dan op het gesproken woord.”
Massa
De thema’s in ”Tijm, truffels & tuinen” zijn populair: uitdagingen aangaan, een huis renoveren, tuinen aanleggen en niet te vergeten: de Provence, het stukje Frankrijk dat, sinds Peter Mayle enkele jaren geleden ”Een jaar in de Provence” schreef, bij triljoenen mensen bekend is. Wie op dergelijke trends speculeert, maakt kans op succes, maar moet er ook op rekenen dat dat niet blijvend zal zijn. Mensen die bij voorkeur niet met de massa meegaan, sluit je als schrijver uit. Bovendien zullen lezers die het spotten met de Schepper afwijzen, zich niet graag tot de doelgroep van ”Tijm, truffels en tuinen” rekenen.