Techbedrijf Akamai: oplossing gevonden voor storing
Het Amerikaanse techbedrijf Akamai zegt een oplossing te hebben gevonden voor de grote storing die zich eerder voordeed bij diverse websites wereldwijd. Eerdere problemen lijken daarmee opgelost, meldt de onderneming op Twitter.
Het bedrijf schrijft een „fix” te hebben doorgevoerd, een herstelling. „En op basis van wat we nu zien, is de service weer zoals het normaal zou moeten zijn. We blijven dit in de gaten houden om er zeker van te zijn dat alle problemen volledig zijn opgelost”, luidt de tweet.
Eerder repte Akamai van een „service-incident”. Het bedrijf sluit uit dat een cyberaanval op zijn systemen voor de storing heeft gezorgd.
De storing bij Akamai werd in verband gebracht met wereldwijde storingen van websites. In Nederland waren onder andere de sites van de politie, Rabobank, ING en regionale kranten van DPG onbereikbaar. In de Verenigde Staten kampte onder andere de luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines met een storing. Ook vakantieverhuurplatform Airbnb en webwinkelconcern Amazon lagen er tijdelijk uit.
Bedrijven als Akamai zorgen ervoor dat mensen die een website bezoeken snel kunnen vinden wat ze zoeken. Zulke sites staan in de cloud. Akamai en concurrenten staan op de rand daarvan, tussen de dienst en de gebruiker in. Zulke dienstverlening wordt daarom ook wel ‘edge cloud’ genoemd.
Akamai legt nu uit dat een software-update een probleem veroorzaakte binnen het systeem dat je naar de juiste website leidt als je een adres intypt in je browser. Hierdoor waren veel sites van klanten niet meer beschikbaar. Nadat Akamai de update had teruggedraaid, werkte het systeem weer als vanouds. Het bedrijf zegt nog eens kritisch te kijken naar de manier waarop updates worden doorgevoerd, om zo storingen te voorkomen.