Haven Rotterdam nog niet hersteld van coronacrisis
De overslag in de Rotterdamse haven is in de eerste jaarhelft van 2021 toegenomen. Toch is het niveau van voor de coronacrisis nog niet bereikt. De overslag bleef nog 4 procent achter op dezelfde periode in 2019.
Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2020 steeg de overslag met bijna 6 procent naar 231,6 miljoen ton. Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat het herstel van het overslagvolume aanhoudt in de tweede helft van het jaar. „Tegelijkertijd liggen er uitdagingen en onzekerheden, vooral over het verdere verloop van de pandemie”, zo valt te lezen in een toelichting op de goederenoverslagcijfers.
Er was het afgelopen halfjaar veel vraag naar energiekolen voor stroomopwekking. Dat kwam volgens het Havenbedrijf door de opleving van de economie en de tegenvallende opwekking van stroom uit wind. „Hoge gasprijzen maakten dat energieopwekking met kolen concurrerend was, de gestegen prijzen voor CO2-uitstootrechten ten spijt.” De kolenoverslag steeg met bijna 36 procent.
Topman Allard Castelein wijst erop dat de overslag van kolen in de Rotterdamse haven de laatste vijf jaar met ruim 40 procent is gedaald. Van de energiekolen wordt 10 procent in Nederland gebruikt en gaat 90 procent naar Duitsland, vooral naar de staalindustrie. Het plan van de Nederlandse overheid is op dit moment om de overgebleven kolencentrales uiterlijk per 2030 te hebben gesloten. Duitsland wil in 2038 helemaal van kolen af zijn. Ook na 2030 zullen nog energiekolen worden overgeslagen in Rotterdam. „Wij blijven voor Duitsland de meest efficiënte aanvoerroute”, zegt Castelein.
Er werden in het eerste halfjaar 4,4 procent meer containers afgehandeld. Dat komt volgens het Havenbedrijf door de toegenomen vraag naar consumentengoederen. Dit, samen met verstoringen in de keten door onder andere de stremming van het Suezkanaal en de coronapandemie, leidde wereldwijd tot vertragingen en hoge tarieven. Castelein verwacht dat het tot het einde van het jaar of begin volgend jaar kan duren voordat de verstoringen in de keten zijn opgelost. Volgens het Havenbedrijf verliep de afwikkeling van de containerstromen in Rotterdam „vrij goed”. Ook de brexit heeft in Rotterdam geen grote problemen veroorzaakt.
De omzet van het Havenbedrijf steeg met 7,5 procent naar 388 miljoen euro. Castelein is tevreden met de resultaten. „Die stellen ons in staat om te blijven investeren in de haven van de toekomst, in de transitie naar schonere energie en in goede bereikbaarheid, zodat we onze klanten helpen om meer lading naar Rotterdam te halen.” De winst steeg met 19 procent naar 117 miljoen euro.