Vooral aanbieders van hulp bellen met hulplijn Rode Kruis
De hulplijn die het Rode Kruis vrijdagmiddag heeft opengesteld voor mensen in het overstromingsgebied in Limburg, is het eerste etmaal 91 keer gebeld. De meeste telefoontjes zijn op dit moment van mensen die hulp aanbieden, aldus een woordvoerster. Tot nu toe zijn er maar een paar concrete hulpvragen binnengekomen.
Volgens het Rode Kruis is het beperkte aantal hulpvragen zo kort na de ramp logisch. De eerste prioriteit is mensen in veiligheid brengen, zowel voor de hulpdiensten als voor de mensen zelf.
Mensen uit het overstromingsgebied die hun verhaal kwijt willen of hulp nodig hebben, bijvoorbeeld met het opruimen of vullen van zandzakken, kunnen de hulplijn bellen op 070-4455888. Wie hulp wil aanbieden, kan dat doen via Ready2Help, een aparte website van het Rode Kruis. Ze kunnen beter niet naar de hulplijn bellen om zo de lijn vrij te houden voor mensen in nood.
De hulporganisatie is nog steeds dag en nacht in de weer met de hulpverlening in Limburg. Vrijdag zijn zes ambulances van het Rode Kruis ingezet bij de evacuatie van het VieCuri-ziekenhuis in Venlo. Zij brachten patiënten naar Terneuzen, Nijmegen en Rotterdam. Zaterdagochtend hebben zestien vrijwilligers geholpen bij het plaatsen van zandzakken om een dijk in Roermond op te hogen.
Het Rode Kruis heeft ook nog steeds 1400 veldbedden paraat in Limburg om zo nodig verschillende opvanglocaties in te richten. Momenteel staan er daarvan vierhonderd op locatie.