„Minister akkoord met sluis IJmuiden”
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat gaat onder voorwaarden akkoord met de bouw van een nieuwe sluis in IJmuiden.
Dat liet de Amsterdamse wethouder Van der Horst donderdag weten nadat hij het rapport ”Bereikbaar, betrouwbaar en betaalbaar” aan Peijs had aangeboden.
„Ik drink nog geen champagne, maar heb die al wel gekocht”, aldus Van der Horst, voorzitter van de projectorganisatie Zeetoegang IJmuiden.
Doordat zeevrachtschepen uitsluitend door één sluis de havens in en uit kunnen, ontstaan er wachttijden. In 2015 is daarvan de bovengrens bereikt. Niets doen, is volgens de wethouder een „onaanvaardbaar risico” voor de haven. Een nieuwe sluis, waarvoor de Middensluis moet wijken, zal 450 tot 550 miljoen euro kosten. De minister wil dit nog door het Centraal Planbureau laten narekenen. Technisch gezien kan in 2008 worden begonnen met de bouw van een nieuwe sluis, die dan in 2013 klaar kan zijn, zei ir. J. G. Hillen, procesmanager.
IJmuiden is de enige sluis ter wereld waar de zeevrachtschepen slechts van één poort gebruik kunnen maken. Dat is voor de zeevaart niet betrouwbaar genoeg, zei Hillen. Bovendien moeten ook de grotere schepen, de zogenaamde werkpaarden, van de sluizen in IJmuiden gebruik kunnen maken. Volgens Hillen was de minister erg gevoelig voor deze argumenten.
Als de middensluis wordt afgebroken, ontstaat er volgens Hillen ruimte voor nieuwe technieken, bijvoorbeeld het afzinken van prefab-onderdelen. De projectorganisatie hoopt ook op creativiteit van de ondernemers, waardoor de kosten verder kunnen worden bespaard. Een van de plannen is om in plaats van betonnen sluiswanden gebruik te maken van taluds. Er ontstaat dan een zogenaamde groene kolk.
Er zijn nog enkele hobbels wat betreft de financiering, aldus Van der Horst. De eerste is genomen, namelijk dat in het plan voor een nieuwe sluis de kosten en de baten in evenwicht zijn. Verder is het de vraag hoeveel het Rijk ervoor over heeft en op welk moment dat geld beschikbaar komt. Voor de financiering bestaan verschillende varianten. Van der Horst denkt onder meer aan een publiek-private samenwerking. Komend voorjaar wordt het overleg hierover met Peijs voortgezet.