Buitenlandse Zaken overspoeld met vragen over vakanties
Het ministerie van Buitenlandse Zaken wordt overspoeld met vragen van Nederlanders die op vakantie willen gaan. Het callcenter van het departement heeft het door de coronaperikelen „heel erg druk”, laat een woordvoerster weten. De vragen gaan vooral over reizen binnen Europa.
In een ‘normale’ zomer komen er zo’n 3000 telefoontjes per dag bij het ministerie binnen. Dat aantal ligt nu tussen de 7500 en 8000. Het is ook drukker dan de zomer van vorig jaar toen het coronavirus er ook al was. Toen kreeg het callcenter gemiddeld 4000 vragen per dag.
„Veel vragen gaan over het Europese digitale coronacertificaat”, zegt de woordvoerster. Mensen willen bijvoorbeeld weten wat ze moeten doen als ze nog maar één keer gevaccineerd zijn. Verder zijn er veel vragen over wat nodig is om een bepaald land binnen te komen.
Veel Europese landen hebben te maken met toenemende besmettingsaantallen. Dat kan leiden tot aanpassing van het reisadvies. Ook kunnen vakantielanden nieuwe eisen gaan stellen aan Nederlandse reizigers omdat hier het aantal positief geteste mensen snel is opgelopen.
Het ministerie drukt mensen op het hart om vooral de reisadviezen goed in de gaten te houden. „Situaties in landen kunnen snel veranderen.”
Niet alleen het callcenter heeft het veel drukker, ook de website over reizen wordt veel vaker bezocht. In de maand januari kreeg de website 2,6 miljoen zoekopdrachten, vorige maand was dat gestegen naar 18,4 miljoen. Vakantiegangers kunnen informatie vinden op wijsopreis.nl.
De drukte heeft ertoe geleid dat er extra medewerkers zijn ingezet bij het callcenter. Er zijn driehonderd mensen aan het werk en dat is tweehonderd meer dan normaal.
Ook reisorganisaties zoals Sunweb en Corendon worden platgebeld met vragen, bleek deze week. Daar worden eveneens extra mensen ingezet om alle mensen te woord te kunnen staan.