Langere wachttijden bij garagebedrijven vlak voor zomervakantie
Het is druk bij bedrijven voor auto-onderhoud en -reparatie. In aanloop naar de zomervakantie kampen de 175 Nederlandse vestigingen van het oorspronkelijk Schotse garagebedrijf KwikFit met „recorddrukte”. Ook concurrent Euromaster en brancheorganisatie BOVAG merken grotere belangstelling vlak voor de zomervakantie, die in het noorden van het land zaterdag begint.
Voor KwikFit was afgelopen juni „een van de drukste maanden ooit”. „Het is drukker doordat meer mensen met de auto op vakantie willen en een jaar geen onderhoud hebben laten doen.” Volgens een woordvoerder hebben mensen gewacht met reparaties aan hun auto totdat zij weer op reis konden. Volgens het bedrijf is er vooral belangstelling voor onderhoudsbeurten, airco’s en reparatie van autoruiten.
KwikFit zegt dat de drukte rond eind mei begon, „een paar weken eerder dan normaal”. „Nu is het zeker tot half augustus continu druk.” Bij sommige filialen is de wachttijd opgelopen tot een week. „Voor ons is dat lang. Volgens ons concept worden mensen normaal binnen een of twee dagen geholpen”, aldus de zegsman.
Brancheorganisatie BOVAG ontving nog geen signalen van een algehele drukte bij garages, maar meldt na het benaderen van enkele autodealers in de regio Utrecht dat daar sprake is van veel lastminute-aanvragen. „Mensen besluiten dit jaar op het laatste moment nog om weg te gaan. Dat maakt het lastig om de afspraken in te plannen”, zegt een woordvoerder. „Bij een filiaal ging het om een wachttijd van vijf weken, normaal is dat twee weken.”
Ook het Europees opererende garagebedrijf Euromaster ziet een piekje bij de ruim honderd Nederlandse vestigingen, mogelijk veroorzaakt door de aanstaande vakantie. „Maar het kan ook te maken hebben met acties die wij speciaal voor deze tijd hebben.” Het bedrijf zegt op de drukte voorbereid te zijn. „We hebben voldoende mensen rondlopen om klanten snel te helpen.”