Harderwijk onderzoekt beleid voor blootreclame
De gemeente Harderwijk bekijkt of er iets gedaan kan worden tegen „storende reclame-uitingen.” Dat zegt wethouder H. Schipper in reactie op opmerkingen van de plaatselijke SGP-fractie. Die bepleitte eerder deze week een verbod op reclames in bushokjes waarop veel bloot is te zien.
Volgens Schipper (PvdA) gaat het college bekijken of er afspraken gemaakt kunnen worden met de exploitant van de bushokjesreclame, Viacom Outdoor. Dat was ook wat SGP-raadslid E. de Boer voorstelde tijdens een commissievergadering deze week. Hij kreeg bijval van ChristenUnie-raadslid P. Teeninga. Wethouder Schipper: „Ik weet dat een deel van de gemeenschap zich irriteert aan deze reclames en zich daardoor niet thuis voelt in Harderwijk.”
De wethouder vraagt zich wel af waar de grenzen liggen. B. Oosten van de raadsfractie Harderwijk Anders zegt geen moeite te hebben met de reclame-uitingen. „Ik vraag mij af wat er aan de hand is. De afbeeldingen die je op de bushokjes ziet, zijn ook op televisie en in diverse bladen afgebeeld. Ik verwacht dat er geen politieke meerderheid zal zijn om deze reclame-uitingen in de toekomst te verwijderen.”
Directe aanleiding voor de SGP om het reclamebeleid aan de orde te stellen, zijn borden met reclame voor een cabaretvoorstelling. Daarop is een man te zien met ontbloot geslachtsdeel.
Mocht Harderwijk actie ondernemen tegen ongewenste reclame in het straatbeeld, dan is het niet de eerste gemeente die daarover regels opstelt. Eerder namen onder meer Nunspeet en Elburg maatregelen door afspraken te maken met de exploitant van reclameborden in de gemeenten. Dordrecht kent een boetesysteem voor reclames die na toetsing door de Reclame Code Commissie niet door de beugel blijken te kunnen.