Transportsector: hinder Haringvlietbrug kost tientallen miljoenen
De langdurige sluiting van een aantal rijstroken op de Haringvlietbrug en de verlaagde maximumsnelheid, jaagt de transportsector de komende twee jaar op kosten. Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) schat die kosten op 53 miljoen euro.
De maatregelen als gevolg van de slechte staat van de brug leiden ook op andere manieren voor problemen. Zo moeten vrachtwagenchauffeurs extra kilometers maken als ze omrijden en worden de rijtijden onberekenbaar door de verwachte verkeershinder.
Woensdag besloot demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dat de maximumsnelheid op de brug omlaag gaat naar 50 kilometer per uur. Het verkeer wordt bovendien over één rijstrook geleid. Die situatie duurt tot de renovatie van de brug in 2023. Volgens Rijkwaterstaat levert dat files op de snelwegen A16 en A29 op en een halfuur extra reistijd.
TLN-voorzitter Elisabeth Post noemt het absurd dat de maatregel zo lang moet duren. „De A29 en A16 zijn cruciale verbindingswegen tussen de haven van Rotterdam en Zeeland, Noordwest-Brabant en België. Bovendien weet Rijkswaterstaat al sinds 2017 dat de brug in slechte staat is.”
De branchevereniging vindt dat er meer geld moet naar onderhoud en vervanging van de infrastructuur. Omdat Rijkswaterstaat al jaren niet aan al het reguliere onderhoud toekomt, ontstaan er achterstanden en ook met enige regelmaat problemen. „Keer op keer wordt bevestigd dat we achter de feiten aanlopen en dat grof geschut nodig is om onze infrastructuur op niveau te houden”, aldus Post.