Binnenland

Gemeenten: Maatregelen Haringvlietbrug onaanvaardbaar

De maatregelen voor het verkeer over de Haringvlietbrug die Rijkswaterstaat woensdag aankondigde, zijn onaanvaardbaar. Dat zeggen de gemeentebesturen van Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee, die „volledig verrast” zijn door de berichtgeving over de maatregelen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) stelt dat de langdurige sluiting van rijstroken de transportsector zeker 53 miljoen euro kost.

ANP
1 July 2021 17:50Gewijzigd op 2 July 2021 08:39
Haringvlietbrug. beeld ANP, Bram van de Biezen
Haringvlietbrug. beeld ANP, Bram van de Biezen

Woensdag meldde Rijkswaterstaat dat demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft besloten dat de maximale snelheid op de Haringvlietbrug (A29), een belangrijke verbinding tussen Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant, twee jaar lang verlaagd wordt naar 50 kilometer per uur. Ook mag het verkeer op en rond de brug nog maar over één rijstrook rijden. De maatregelen moeten er zo snel mogelijk komen, omdat de brug er slecht aan toe is en potentieel gevaarlijk is voor de scheepvaart en het wegverkeer, aldus Rijkswaterstaat.

De gemeenten stellen dat de maatregelen de bereikbaarheid van de eilanden sterk aantast en dat de economische schade enorm zal zijn. Dat geldt voor de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee, maar ook voor West-Brabant en Zeeland, aldus de gemeenten. „Daarnaast zullen deze maatregelen bovendien zorgen voor een enorme verkeersdrukte op de A16 bij Dordrecht, de N57 en een terugslag van het verkeer op de ruit rond Rotterdam.”

Branchevereniging TLN noemt de maatregelen „absurd”. „Naast de enorme kostenpost leidt de verkeershinder tot onbetrouwbare reistijden en onnodige extra kilometers”, aldus TLN.

De gemeentebesturen willen met andere buurgemeenten en de provincie praten over het besluit van de minister, en gezamenlijk met haar en Rijkswaterstaat in gesprek gaan over alternatieven of oplossingen. „Uiteraard staat de veiligheid voorop, maar Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee willen graag gezamenlijk kijken naar andere mogelijkheden die minder en minder langdurige hinder voor het wegverkeer opleveren.”

Het rijdek van de brug bestaat uit aluminium platen die met klemmen aan de klep van de brug zijn bevestigd. De klemmen trillen los door het verkeer dat over de brug rijdt. Rijkswaterstaat hoopt dat de trillingen in de klep van de brug zullen verminderen door het verlagen van de maximumsnelheid tot aan de renovatie van de klep. Volgens de huidige planning wordt de klep van de Haringvlietbrug medio 2023 vervangen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer