Nog geen treinen tussen Sittard en Maastricht na noodweer
Als gevolg van het noodweer in Zuid-Limburg dinsdagavond rijden er woensdag geen treinen tussen Sittard en Maastricht en tussen Heerlen en het Duitse Herzogenrath. De vervoerders zetten bussen in. Arriva wijst als oorzaak op „de hevige weersomstandigheden van gisteravond”. Op beide trajecten worden herstelwerkzaamheden uitgevoerd, laat ProRail weten. ProRail weet nog niet wanneer de dienstregeling hervat wordt.
Ondertussen hopen in de loop van woensdag tientallen inwoners van het Kerkraadse stadsdeel Eygelshoven weer op het gas aangesloten te worden. Door de modderstromen tijdens de slagregens ontstond een gaslek op de Veldhofstraat in Eygelshoven, waaraan Enexis de handen vol heeft. Woningen werden ontruimd, de bewoners van een zorgcentrum moesten hun appartementen verlaten en een supermarkt werd noodgedwongen gesloten.
Aan het eind van dinsdagmiddag kondigde het KNMI code geel aan voor Limburg, maar tijdens het hevige noodweer in het zuiden van de provincie werd dat opgeschaald naar code oranje. Door de forse neerslag liepen ook veel kelders elders in Zuid-Limburg onder, stonden straten blank en winkels onder water. Plaatselijk viel meer dan 100 millimeter regen. In Maastricht kwam er 87,2 millimeter omlaag, meldt Weer.nl. Nooit eerder viel er in die stad zoveel regen in een dag tijd. Het oude record in Maastricht stond op 82,7 millimeter. Die hoeveelheid werd gemeten op 18 juni 1966.
De brandweer richtte in vier kazernes alarmcentrales in. Vanuit de kazernes in Maastricht, Gulpen, Heerlen en Sittard werden de hulpacties gecoördineerd.
De riolen konden de watervloed niet aan, waardoor putdeksels op talloze plaatsen omhoog geduwd werden. Ook sleurde de stroom kasseien mee. Een met veel overheidsgeld aangelegd bassin tegen wateroverlast aan de Visweg in Meerssen begaf het, waardoor het water van de straten bruine modderstromen maakte.
Het treinverkeer tussen Heerlen en Herzogenrath en tussen Maastricht en Sittard moest worden stilgelegd. Steen onder de bielzen, dwarsliggers en spoorstaven van het spoor in Eygelshoven spoelden over een lengte van zeker vijftien meter weg. De rails bij het station in Bunde waren door het hoge water niet eens meer zichtbaar.