Effect corona op verkeer op lange termijn beperkt
Het effect van de coronacrisis op de toename van het personen- en goederenverkeer is op lange termijn „waarschijnlijk beperkt”. Dat staat in een analyse van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het stuk is bedoeld voor het nieuwe kabinet.
De Integrale Mobiliteitsanalyse 2021 gaat uit van twee scenario’s. Het eerste kent een lage economische groei van 1 procent, het tweede een hoge groei van 2 procent. Daarbij wordt dan rekening gehouden met een bevolkingsgroei van respectievelijk 5 en 16 procent tot 2040.
Het vervoer over het spoor blijft groeien. Het aantal reizigerskilometers met de trein groeit in beide varianten: 18 procent met een lage groei en 40 procent als de economische wind meezit. Het goederenvervoer over het spoor stijgt volgens de analyse flink. Bij een lage groei zal het vervoerd gewicht met 32 procent en bij een hoge groei zelfs met 55 procent toenemen.
Ook over weg (5 tot 27 procent) en water (6 tot 20 procent) laat het goederenverkeer groei zien.
Bij de auto is het beeld volgens het ministerie „diffuser”. Als het economisch mee zit wordt een flinke toename (32) procent van het aantal afgelegde autokilometers verwacht. Dan is er wel een „zeer hoge kans” op files overal op de autowegen. Maar in het scenario van lage groei daalt het aantal afgelegde kilometers met de auto juist met 6 procent ten opzichte van 2018.
De ANWB roept de politiek alvast op voldoende geld vrij te maken voor onderhoud en beheer van wegen tot 2040. Marjan Rintel, president-directeur NS, pleit naar aanleiding van de Mobiliteitsanalyse onder meer voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam en verbetering van het spoor langs de A12 richting Duitsland.