Fairchild Dornier dichter bij afgrond
De Amerikaans-Duitse vliegtuigbouwer Fairchild Dornier heeft faillissement aangevraagd. De onderneming, wereldwijd een van de drie grootste bouwers van toestellen voor korte vluchten, maakte dinsdag bekend het besluit te hebben genomen nadat een zoektocht naar een financieel sterke partner was mislukt.
De vliegtuigproducent probeert orde op zaken te stellen en dan alsnog een partner te vinden. Directeur Lou Harrington liet weten dat zijn onderneming veel te bieden heeft. Zo is er de laatste twee jaar ruim 1 miljard dollar gestoken in het nieuwste vliegtuigtype van Fairchild Dornier, de 728. Er zitten orders van in totaal 11,7 miljard dollar in de portefeuille.
Volgens de Duitse pers was Boeing het concern waarmee Fairchild Dornier heeft onderhandeld. Boeing zou volgens enkele Duitse kranten geïnteresseerd zijn in verdere onderhandelingen nu er faillissement is aangevraagd en er voorlopig geen rente over leningen hoeft te worden betaald.
Fairchild Dornier heeft in Duitsland 3600 mensen in dienst en in de Verenigde Staten 700. De onderneming ontstond in 1996, toen het Amerikaanse Fairchild het Duitse Dornier overnam van Dasa, destijds onderdeel van het concern Daimler-Benz. Dasa, waartoe ook Fokker behoorde, leed door veel te ambitieuze plannen een gigantisch verlies.
Dornier ging vrijwel voor niets over naar Fairchild. Het Duitse bedrijf werd opgericht door Claude Dornier, een van de pioniers in de luchtvaart. Hij kwam in 1910 in dienst bij Graf Zeppelin, de luchtschipbouwer. In 1914 kwam daar de vliegtuigbouwonderneming uit voort.
Fairchild Dornier maakt kleine toestellen, die als privé-vliegtuig en zakenvliegtuig worden ingezet. Ook kleine luchtvaartmaatschappijen vliegen ermee. De onderneming kwam in 1999 in handen van de Duitse verzekeraar Allianz en de Amerikaanse investeringsmaatschappij Clayton, Dubilier & Rice.
Die staken er 400 miljoen dollar in. Enkele banken stelden zich garant voor nog eens een bedrag van 800 miljoen dollar. Fairchild Dornier stelde in ruil een sterke uitbreiding in het vooruitzicht. De omzet van 635 miljoen dollar moest in 2008 uitkomen op 4 à 5 miljard dollar.
De omzet bleef in het boekjaar 2000/2001 steken op 593 miljoen dollar. Financiële problemen ontstonden er na de terreuraanslagen van 11 september in de VS, die de hele luchtvaart koude rillingen bezorgden.
De Duitse deelstaat Beieren heeft laten weten een actieve rol te willen spelen bij de redding van de vliegtuigbouwer. Op korte termijn wil Beieren bekijken hoe in ieder geval voor de komende maanden de financiële middelen kunnen worden gegarandeerd. Het behoud van arbeidsplaatsen is daarbij het belangrijkste, aldus minister van Financiën Kurt Falthauser en minister van Economische Zaken Otto Wiesheu.