Trendonderzoek: Gezin is weer in
Het gezin wordt weer meer en meer de hoeksteen van de samenleving. Dat concludeert onderzoeksbureau Trendbox uit de jongste cijfers van het Life & Living-onderzoek onder 1000 Nederlanders.
„Onder invloed van de economische teruggang, slechte vooruitzichten en een algemeen zichtbare back-to-basic-trend (terug naar de basis) is het gezin in Nederland meer dan in de afgelopen jaren weer de hoeksteen van de samenleving”, stellen de onderzoekers van het marktonderzoeksbureau. Tweederde van de Nederlanders (66 procent) is in het najaar van 2004 van mening dat echtparen tegenwoordig veel te makkelijk gaan scheiden. Begin dit jaar was 61 procent die mening toegedaan.
„Nooit eerder in de geschiedenis van het al vijftien jaar lopende Life & Living onderzoek onder inmiddels ruim 70.000 Nederlanders, was deze score zo hoog”, zegt Bart Paashuis van Trendbox. Het onderzoek peilt de ontwikkelingen in houding, gedrag en mentaliteit van de Nederlandse samenleving.
„Het frappante is dat het feitelijke aantal echtscheidingen in Nederland volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de afgelopen jaren juist langzaam aan het dalen is. Hoewel het feitelijk dus niet zo is, leeft in de samenleving het gevoel dat men juist nu makkelijker gaat scheiden. Dat is opvallend”, zegt Paashuis.
Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat voor 83 procent van de Nederlanders het gezin een centrale plaats in het leven inneemt, waar dit een halfjaar geleden nog 78 procent was.
Volgens Trendbox past de ontwikkeling in een groeiende hang naar geborgenheid en zekerheid in de Nederlandse samenleving. „Dat zal na de dood van Van Gogh en de gevolgen daarvan alleen maar toenemen, maar ook onder druk van de tegenvallende economische ontwikkelingen ziet de eigen financiële situatie van de meeste Nederlanders er een stuk minder rooskleurig uit dan voorheen.”
Verwachte in het jaar 2000 nog 47 procent van de Nederlanders over een paar jaar financieel beter af te zijn, inmiddels is dit gedaald naar 35 procent.
Het aantal spaarders is in vergelijking met vijftien jaar geleden nog nooit zo hoog geweest. In 1991 omschreef 48 procent van de Nederlanders zichzelf als een spaarzaam type, momenteel vindt 57 procent dat. Mensen ontzeggen zich tevens meer en meer om aan een betere financiële toekomst te denken. Begin dit jaar wilde 55 procent dat en nu is dat 60 procent.
Trendbox betrekt ook andere zaken bij de conclusie die het trekt naar aanleiding van de laatste trends in het Life & Living-onderzoek. „Samen met andere manieren waarop Nederland aan het veranderen is -denk bijvoorbeeld aan de vergrijzing, de veranderende samenstelling van de bevolking en de wereldwijde impact van terrorisme- zorgt dit voor een groter belang van het veilige gezin”, aldus Paashuis.