Succes met maaltijdbezorging helpt Prosus aan recordresultaten
De aan de Amsterdamse aandelenbeurs genoteerde techinvesteerder Prosus heeft in het afgelopen boekjaar recordresultaten behaald. Daarbij werd onder meer flink geprofiteerd van de activiteiten op het gebied van maaltijdbezorging tijdens de coronapandemie. Prosus is een grote aandeelhouder van onder meer maaltijdbezorger Delivery Hero.
De groepsomzet in het gebroken boekjaar dat eind maart werd afgesloten, kwam uit op 28,8 miljard dollar, een stijging van 33 procent ten opzichte van een jaar eerder. De winst nam met 44 procent toe tot 5,6 miljard dollar. Volgens Prosus was bij het segment voor maaltijdbezorging een omzetgroei van 127 procent naar 1,5 miljard dollar te zien. Verder deed het bedrijf ook goede zaken met zijn andere e-commerce-activiteiten, waaronder het grote belang in het Chinese technologieconcern Tencent. Prosus is ook actief met bijvoorbeeld betalingsdiensten, advertenties en online-onderwijs.
In april werd nog bekend dat Prosus 14,6 miljard dollar had opgehaald met de verkoop van aandelen Tencent. In totaal werd een belang van 2 procent in het Chinese internetbedrijf van de hand gedaan. Prosus bezit nu 28,9 procent van Tencent. Met de opbrengst wilde Prosus geld vrijmaken voor investeringen in opkomende sectoren.
Topman Bob van Dijk van Prosus kijkt tevreden terug op het afgelopen boekjaar, ondanks de uitdagingen die de coronacrisis met zich meebracht. Hij zegt dat de strategie van het bedrijf om sterk in te zetten op een steeds meer digitale wereld de juiste is gebleken. Prosus blijft investeren en innoveren, aldus de topman.
Onlangs nam Prosus nog een meerderheidsbelang in de Nederlandse aanbieder van onlinetrainingen GoodHabitz. Ook werd het technologieplatform Stack Overflow overgenomen. Het in de AEX-index genoteerde Prosus is een afsplitsing van het Zuid-Afrikaanse mediabedrijf Naspers, dat zijn techinvesteringen in 2019 op eigen benen zette.