Binnenland

Gomarus en Gilde starten hotspotles

Het is een nieuw fenomeen in het vmbo-onderwijs en het enthousiasme is groot bij zowel organisatoren als bedrijven: hotspots. Ofwel: praktijk- en theorieles bij één bedrijf.

Gert Janssen
16 June 2021 20:23
V.l.n.r. Teun van Sligtenhorst (Gomarus), directeur Arie van de Beek en Leo Dane (Gilde). beeld VidiPhoto
V.l.n.r. Teun van Sligtenhorst (Gomarus), directeur Arie van de Beek en Leo Dane (Gilde). beeld VidiPhoto

De eerste hotspot start over enkele weken bij Van de Beek kabels en leidingen BV in Neerijnen. Een zevental leerlingen van onder andere het Gomarus College en Gilde Vakcollege Techniek in Gorinchem, steekt bij Van de Beek letterlijk een dag de handen uit te mouwen. „Dat is anders dan een excursie of stage”, benadrukken Teun van Sligtenhorst (Gomarus) en Leo Dane (Gilde). Beide teamleiders maken deel uit van de Werkgroep Hotspot in het kader van Sterk Techniek Onderwijs (STO GOAL). Daarin zijn een zevental ambities uitgewerkt. Eén van de zeven is de hotspot.

„Het Rijk heeft STO landelijk 100 miljoen euro ter beschikking gesteld. Voor de regio Gorinchem is dat 10 miljoen. Dat geld wordt onder andere besteed aan de aanschaf van machines op scholen voor het geven van technisch onderwijs, en voor het uitwerken van (les)plannen. Daar gaan veel mensuren in zitten. We zijn met vier mensen al een jaar bezig.”

Motiveren

Omdat techniek steeds ingenieuzer wordt en apparatuur, zoals een lasrobot, vaak enorm kostbaar is, kan niet al het praktijkonderwijs op school gegeven worden. Daarom is het bedrijfsleven onmisbaar voor het opdoen van meer kennis en vaardigheden. „Het draait om de inhoud van een hotspot: kennisdeling, samenwerking, innovaties en duurzaamheid; en dat de leerling geïnspireerd en uitgedaagd wordt. De hotspot is bedacht om ze voor die tijd te helpen zich beter te oriënteren en ze te enthousiasmeren voor een bepaalde richting. In plaats van een excursie en een bijbehorend goed verhaal, mogen ze nu zelf aan de slag op een bedrijf. Theorie en praktijk worden gecombineerd. Zowel overheid als onderwijs erkennen de noodzaak voor meer aandacht voor technisch onderwijs. Overal is een enorm tekort aan technisch personeel. Daarom beginnen we al bij het basisonderwijs. Ons eerste doel is jongeren te motiveren en ze te laten leren.”

De regio Gorinchem, waar een viertal technische opleidingen samenwerkt (Willem van Oranje, Omnia, Gilde Vakcollege Techniek en de Gomarus), heeft hierin een voortrekkersrol en start over enkele weken als eerste met praktijkleren op locatie. „We kunnen dit doen omdat we hiervoor meer vrijheid hebben gekregen van de overheid”, vertellen de teamleiders. „In 2023 willen we vier van deze hotspots realiseren bij bedrijven, waarbij per bezoek maximaal tien leerlingen aanwezig zijn. Wij zijn de eerste regio in het land die al zo ver is. Anderen zijn nog bezig met het uitvinden van het wiel. Daarom willen we straks onze kennis en ervaringen delen.”

Bij Van de Beek in Neerijnen gaan de eerste leerlingen aan de slag. Minstens zo enthousiast als de vakdocenten Van Sligtenhorst en Dane, is directeur en woordvoerder Arie van de Beek. Zijn broer Herman is als docent infra een belangrijke voorstander van de samenwerking. Maar ook voor de firma heeft er een persoonlijk belang bij. „Wil je de studiekeuze beïnvloeden, dan moet je al vroeg het zaadje planten. Infra is een vrij onbekende bedrijfstak. En wij hebben personeel nodig.”

De ondernemer investeert daarom tijd en geld in de hotspot. „We hebben bij ons bedrijf een speciale hoek ingericht waarbij we machines demonstreren en leerlingen onder begeleiding aan de slag kunnen. Daarvoor moeten we wel mensen en materieel uitroosteren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer