„Wadden moeten naar rijksniveau”
Denemarken, Duitsland en Nederland moeten de verantwoordelijkheid voor de veiligheid in het Waddengebied op ministersniveau brengen.
Nu nog is voor Nederland de Friese commissaris van de Koningin aanspreekbaar. „Als de ministers de verantwoordelijkheid krijgen, worden de lijntjes veel korter”, aldus burgemeester R. Cazemier van Dongeradeel als lid van het Wadden Sea Forum.
Het forum presenteerde gisteren in Dokkum adviezen die aan de regeringen in Kopenhagen, Berlijn en Den Haag worden voorgelegd. Het gaat om een samenwerkingsverband van belangenorganisaties en lagere overheden die na twee jaar overleggen tot een gemeenschappelijke aanpak voor het Waddengebied zijn gekomen. Zij pleiten onder meer voor extra bergingsschepen en de plaatsing van een radar, omdat door de bouw van nieuwe productie-eilanden in de Noordzee de kans op een scheepsramp groter wordt.
Daarnaast wil het forum onderzoeken of er een gezamenlijke kustwacht voor de drie landen kan komen. Ook moeten de landen een noodbergingsprotocol opstellen voor scheepsongevallen.
„We moeten elkaar meer helpen. Er zijn nogal wat gebreken wat de veiligheid van de scheepvaart betreft”, aldus projectleider F. de Jong. „Alle drie de landen hebben met scheepvaartrampen te maken gehad. Bij de bestrijding ging veel mis”, aldus Cazemier. Hij doelt daarbij onder meer op het vergaan van de Assi Eurolink in januari 2003. Dat schip zonk na een botsing en belandde in een belangrijke vaargeul. Na veel geharrewar over en weer ligt het wrak er nog steeds.
Verder vindt het forum dat de garnalenvisserij gereguleerd moet worden. Daarbij moet vraag en aanbod van de Noordzeegarnaal beter in balans komen. De Nederlandse garnalenvissers hebben daar de laatste weken ook meerdere malen voor gepleit. Door het grote aanbod en de geringe afname van garnalen werken veel vissers onder de kostprijs en dreigen failliet te gaan.
Ook wil het forum dat de havens in het waddengebied gezamenlijk gaan opereren op de wereldmarkt. Daardoor zullen de havens, zoals in Harlingen en Lauwersoog, de concurrentie met de havens van Antwerpen en Rotterdam kunnen aangaan.