Winkels verdubbelen omzet na heropening
De versoepelingen voor winkelbezoek hebben ertoe geleid dat consumenten daar veel meer geld uitgaven.
Vanaf 28 april mochten winkels weer klanten ontvangen zonder afspraak na verruiming van de coronaregels. Sportwinkels en elektronicazaken verdubbelden hun omzet in mei ten opzichte van de maand voor de heropening. Dat meldt ABN AMRO vrijdag op basis van pintransacties tot eind mei.
Elektronicazaken profiteerden met een plus van 121 procent het meest van de volledige heropening. Ook de omzet van sportwinkels (plus 114 procent), meubelzaken (plus 85 procent), kledingwinkels (plus 71 procent) en doe-het-zelfzaken (plus 70 procent) steeg. Dat ging deels ten koste van de verkoop via internet.
Vooral kledingverkoop liet een duidelijke verschuiving zien van online terug naar de winkel. De verkoop van kleding online daalde met 8 procent. „Er lijkt dus een duidelijke groep consumenten te zijn die liever kleding in de winkel ziet en past dan dat zij deze online kopen”, aldus ABN AMRO