Campagne over beeld gehandicapte
’s-GRAVENHAGE - Een bekend voorbeeld: de ober die over de rolstoel heen vraagt: „Wil hij koffie?” Daarbij vergetend dat mensen in een rolstoel wel degelijk kunnen nadenken. De woensdag gestarte campagne ”De uitdaging voor Nederland” moet helpen aan deze pijnlijke momenten een einde te maken, althans ze bespreekbaar te maken.
De campagne, die deze maand wordt gehouden, daagt Nederlanders uit zich te verplaatsen in de wereld van mensen met welke functiebeperking dan ook.
Staatssecretaris Vliegenthart van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) nam dinsdag tijdens de presentatie als eerste Nederlander de uitdaging aan. Zij gaat vrijdag in een rolstoel proberen haar favoriete sport, hockey, uit te oefenen. Dat zal lastig worden, weet ze uit ervaring. „We hebben met het kabinet eens aan rolstoelbasketbal gedaan, maar we konden het geen van allen. We konden geen kracht zetten vanuit de heup.”
Ook de bewindsvrouw zelf ondervond recent een pijnlijk moment in de omgang met iemand met een functiebeperking. Bij de overhandiging van een prijs aan een gehandicapte olympische sporter in Salt Lake City ontdekte ze dat de atleet twee „misvormde handen aan zijn schouders” had. Ze deed wat mensen in zo’n geval moeten doen: „Gewoon hemzelf vragen hoe ik de prijs kon overhandigen. Toen hij ook doof bleek te zijn, maakte ik de fout die veel mensen maken: ik vroeg het over zijn hoofd heen aan zijn begeleiding. Uiteindelijk maakte hij mij zelf duidelijk hoe het kon en gaf ik de bos in de twee vingers aan zijn rechterhand, waarmee hij ongelofelijk handig bleek.”
Het is de bedoeling dat de beeldvorming van mensen met functiebeperkingen positief wordt bijgesteld, doordat iedereen zich realiseert wat het is om met die beperkingen te leven. Het moet de ”handelingsverlegenheid”, een term „die u nog niet kunt vinden in de Dikke Van Dale”, beperken.
De campagne bestaat uit diverse radio-spotjes en twee tv-spotjes die deze maand worden uitgezonden. Een speciale website (www.deuitdagingvoor.nl) blijft het gehele jaar toegankelijk. VWS stelde 2,7 miljoen euro beschikbaar voor de campagne. De campagne is uitgevoerd door de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad, de Federatie van Ouderverenigingen en de vereniging Somma.