Hyundai investeert in vrachtwagens op waterstof
De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai Motor wil een nieuwe serie vrachtwagens die op waterstof rijden naar Europa verschepen. Een nieuwe klasse van de Xcient Hyundai-truck zal naar verwachting in het vierde kwartaal in Europa aankomen, zegt Mark Freymueller, directeur van Hyundai Hydrogen Mobility. Vrachtwagens op waterstof zijn volgens de voorstanders beter voor gebruik op lange afstanden vanwege de grotere actieradius dan elektrische varianten.
Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), een joint venture tussen Hyundai en het Zwitserse waterstofbedrijf H2 Energy, verhuurde eerder al vrachtwagens op waterstof voor de Zwitserse markt. Het bedrijf is van plan om volgend jaar ook diensten te leveren aan andere Europese landen. Daarbij zijn Duitsland en Nederland naar verwachting als eerste aan de beurt. Ook is er interesse voor Oostenrijk, Noorwegen, Frankrijk, Italië, Spanje en Denemarken.
Een studie van adviesbureau Berylls Strategy Advisors schat dat in 2030 25 procent van de nieuwe truckverkopen in Europa elektrisch zal zijn en 10 procent op waterstof. Maar de verhouding zou volgens het bureau kunnen veranderen als groene waterstof wordt opgeschaald.
Adviesbureau McKinsey verwacht dat waterstof voor brandstofcelvoertuigen op zijn vroegst in 2028 kostendekkend zullen zijn ten opzichte van diesel. Daarbij merkt het adviesbureau op dat autofabrikanten hun plannen op waterstofgebied doorzetten, maar veelal in een verschillend tempo.