Extra compensatie na ‘rekenfout’ met rente doorlopend krediet
Consumenten die eerder met succes hun beklag deden over de te hoge rente op hun doorlopend krediet, die niet in de pas zou lopen met de marktrente, worden nog eens extra gecompenseerd. Dat heeft de Geschillencommissie van het financiële klachteninstituut Kifid bepaald.
Kredietverstrekker Interbank hield de rente bij een doorlopend krediet eerder hoog, terwijl de rente in de markt omlaag ging. Eerder werd geoordeeld dat Interbank de verschuldigde rente opnieuw moest berekenen en te veel betaalde rente moest terugbetalen. Voor de periode voorafgaand aan 1 januari 2008 werd door Interbank echter met een fictieve rente gerekend die hoger zou zijn geweest dan de marktrente.
De Geschillencommissie oordeelde dat Interbank de rentecompensatie voor de consumenten die de zaak aankaarten opnieuw moet berekenen. Dat geldt dan over de gehele looptijd van hun doorlopend krediet. In de betreffende gevallen werden de kredieten in 2005 en 2006 afgesloten.
Kifid heeft meerdere soortgelijke klachten van consumenten over de berekening van de rentecompensatie door Interbank. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie dezelfde lijn volgen.