Kabinet stak vorig jaar bijna 9 miljoen euro in coronacampagnes
Voor de coronaspotjes op televisie, radio en online heeft het kabinet vorig jaar bijna 9 miljoen euro uitgetrokken. De campagne „Alleen samen krijgen we corona onder controle” was daarmee de duurste overheidscampagne van afgelopen jaar.
In totaal besteedde de rijksoverheid vorig jaar 33,2 miljoen euro aan in totaal 27 voorlichtingscampagnes. In 2019 was dat 32,2 miljoen euro voor 35 campagnes in de media. Door corona werden sommige uitgesteld, of vervielen zelfs helemaal.
In de evaluatie staat dat 2020 een „atypisch campagnejaar” was, met de noodzaak tot „hoge mediabestedingen”. Niet alleen de coronacampagne was een uitschieter, ook voor de voorlichting over het nieuwe donorregister werd met bijna 3,5 miljoen relatief veel geld uitgetrokken.
Nu er coronaregels zijn versoepeld, komt de Rijksoverheid vanaf woensdag met nieuwe spots. Die draaien vooral om het naleven van de basisregels: handen wassen, afstand houden en thuisblijven en testen bij klachten.