Techbedrijf Baidu kijkt breder in de markt
Het Chinese techbedrijf Baidu heeft zijn herstel van de coronacrisis doorgezet. Het bedrijf boekte een hogere omzet, die steeds meer te danken is aan andere diensten en minder aan reclames bij zijn zoekmachine. De winst steeg ook, mede geholpen door waardestijgingen van bedrijven waar het bedrijf geld in investeerde.
Baidu, dat ook wel het Chinese Google wordt genoemd, is al enkele jaren bezig om meer te worden dan alleen een bedrijf dat zoekdiensten levert. Net als zijn Amerikaanse branchegenoot legt het bedrijf zich bijvoorbeeld toe op clouddiensten en investeert het in zelfrijdende auto’s. Ook kunstmatige intelligentie (ai) is een van de aandachtsgebieden van Baidu.
Bij die nieuwe gebieden ging de omzet met de helft omhoog ten opzichte van een jaar eerder. De opbrengsten van advertentieverkopen bleef voor het tweede kwartaal op rij vrijwel vlak. Baidu heeft veel last van de zogeheten ‘superapps’ van techbedrijven Alibaba en Tencent waar gebruikers vrijwel alle diensten in kunnen vinden en zelden meer het open internet op hoeven.
Alles bij elkaar kwam de omzet een kwart hoger uit op 28,1 miljard yuan, omgerekend zo’n 3,6 miljard euro. De nettowinst kwam met 25,7 miljard yuan bijna even hoog uit. Baidu profiteerde onder meer van de succesvolle beursgang van Kuaishou (sociale media-app)