Binnenland

Forse uitbreiding aantal trajectcontroles

Het aantal wegen met trajectcontrole wordt sterk uitgebreid. Dat maakte verkeersofficier mr. J. Spee vrijdag bekend.

Van onze verslaggever
12 November 2004 21:42Gewijzigd op 14 November 2020 01:52
ZIERIKZEE – Het verkeer dat gebruikmaakt van de Zeelandbrug wordt sinds vrijdag op het hele traject in de gaten gehouden met camera’s. Deze berekenen over dat traject van elk voertuig de gemiddelde snelheid. Volgens de provincie Zeeland is de maatregel
ZIERIKZEE – Het verkeer dat gebruikmaakt van de Zeelandbrug wordt sinds vrijdag op het hele traject in de gaten gehouden met camera’s. Deze berekenen over dat traject van elk voertuig de gemiddelde snelheid. Volgens de provincie Zeeland is de maatregel

Onder meer de weg door de Westerscheldetunnel en diverse snelwegen rond Rotterdam worden volgend jaar voorzien van een systeem dat de gemiddelde snelheid van auto’s controleert.

Voor de trajectcontrole bij de Westerscheldetunnel is inmiddels een Europese aanbesteding gestart. Rond februari wordt daar begonnen met de aanleg van het systeem. In september moet het in gebruik worden gesteld. Rond Rotterdam zal vooral gecontroleerd worden op de weggedeelten waar de maximumsnelheid omlaaggaat naar 80 kilometer per uur. Het kabinet nam daarover vorige week een besluit.

Spee sprak vrijdag bij de ingebruikname van een trajectcontrolesysteem op de Zeelandbrug. Dat is een lang en smal weggedeelte, zonder uitwijkmogelijkheden voor het verkeer. Het is daarom een van de eerste provinciale wegen waar trajectcontrole wordt ingevoerd.

Het Bureau Verkeershandhaving van het openbaar ministerie (BVOM), waarover Spee de scepter zwaait, ziet de trajectcontroles als een effectief middel om de snelheid op langere weggedeelten omlaag te krijgen. Op sommige plaatsen daalde het aantal snelheidsovertredingen van 20 procent naar minder dan 1 procent.

Volgens verkeersofficier Spee is de fase van kinderziekten bij de trajectcontrolesystemen inmiddels achter de rug. Hij verwacht daarom de komende jaren een sterke groei van het aantal plaatsen waar trajectcontrole plaatsheeft. Het BVOM onderzoekt nog de mogelijkheden voor ingebruikstelling van mobiele systemen. Volgend jaar wordt daarmee een proef uitgevoerd in Flevoland. Mocht die succesvol verlopen, dan wil het BVOM snel meer van die systemen plaatsen in het hele land.

Trajectcontrolesystemen bestaan uit camera’s die op twee punten boven een weggedeelte worden opgehangen. Van iedere passerende auto wordt het kenteken opgeslagen in een computersysteem. Dat berekent de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen die twee punten. Op basis daarvan kan de bestuurder een boete thuisgestuurd krijgen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer