Binnenland

Meer delen snelwegen zijn te glad

Nog meer stukken snelweg in Zuid-Holland zijn zo versleten dat zij een verhoogde kans op gladheid hebben.

Regioredactie
12 November 2004 20:21Gewijzigd op 14 November 2020 01:52

Het gaat om delen van de snelwegen A4 (richting Den Haag, voor knooppunt Clausplein), A13, A15 en A20, zo liet een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat gisteren weten.

Vooral bij regenachtig weer is er meer kans op gladheid. Vrijdag gold er vanwege de regen hier en daar een snelheidsbeperking tot 70 km per uur. Ook staan er borden in de berm die waarschuwen voor slipgevaar.

Dezelfde problemen spelen al op de A12 (tussen Den Haag en Zoetermeer), A16, A27 en A44. Bij elkaar gaat het om 41 kilometer, inclusief de nieuwe delen. „Die hebben we toen niet apart gemeld, omdat het korte stukken zijn”, aldus de woordvoerster van het ministerie.

Rijkswaterstaat gaat uitzoeken hoeveel wegen deze problemen vertonen. De slijtage doet zich voor op wegdek van zeer open asfaltbeton (zoab). De zaak kwam aan het rollen na kettingbotsingen op de A12 bij Zoetermeer in oktober, waarbij ruim veertig auto’s waren betrokken. De inventarisatie van Rijkswaterstaat moet eind december klaar zijn en in principe moet dan duidelijk zijn hoe snel (vervroegd) onderhoud kan worden uitgevoerd.

In een reactie op het bericht van Rijkswaterstaat zei directeur M. van Kleef van Vialis, een dochter van bouwconcern Volker Wessels, vrijdag dat de overheid het onderhoud van de snelwegen beter kan uitbesteden aan het bedrijfsleven. Door harde eisen te stellen aan bijvoorbeeld de veiligheid en de doorstroming van het verkeer verzekert het Rijk zich van een goede kwaliteit van de wegen. Als bedrijven niet aan deze eisen voldoen, moet een boete volgen.

De huidige manier om snelwegen beheren is volgens Van Kleef achterhaald. Rijkswaterstaat houdt nu toezicht op het hoofdwegennet. In bijvoorbeeld het geval van de gladde wegen schrijft Rijkswaterstaat een opdracht voor reparatie van het asfalt uit, waarop ondernemingen kunnen bieden.

Van Kleef vindt echter dat de bouw en het beheer van een snelweg voor meerdere jaren in handen van een bedrijf moeten komen. Daarbij moet de overheid wel harde eisen stellen aan onder meer de capaciteit en de veiligheid. „De weg moet bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid auto’s in de spits aankunnen”, verklaarde Van Kleef.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer