Ken ik niet
Een bekeerde en een onbekeerde zijn niet alleen beiden zondig, maar zondigen ook beiden. Het bedrijven van doodslag wordt zowel in David als in Joab gevonden. Zowel Salomo als Jerobeam bedrijft afgoderij. De uitwendige daad in beiden is gelijk, doch er zal in de inwendige een groot onderscheid gevonden worden. Want Paulus, als een wedergeboren ziel, kende hij de zonde niet?De apostel zegt hier dat hij nu, in de staat van genade, wel zondigt, evenals in de staat daarbuiten. Maar er is dit verschil dat hij eerst de zonde niet kende en nu wel. De wedergeboren ziel heeft nu een zodanig verlicht verstand dat hij de zonde in haar aard verfoeit. Dit is het eerste bewijs van een wedergeboren ziel, dat hij zodanige ogen heeft ontvangen dat hij de zonde en het goede kan onderscheiden.
De duivel, de vader van de zonde, weet de zonde zo te bekleden dat de onbekeerde de schande van die naaktheid niet ziet. Doch een verlicht oog ziet door al die schone kleren heen en daarom wendt hij zijn oog af en heeft er geen lust in. Hij ontdekt zijn oog om niet alleen de wonderen van Gods wet te zien, maar ook om de vuiligheid van de zonde te erkennen. De apostel werd gewaar dat zo’n duisternis in hem was geweest, maar nu zag hij de volmaaktheid van de wet.
Samuel Scherphof, predikant te Zuidland (Self-strijd van Paulus, 1668)