‘Delivery Hero keert na bijna drie jaar terug in Duitsland’
Delivery Hero keert terug naar Duitsland, waar het de concurrentie wil aangaan met de Nederlandse rivaal Just Eat Takeaway. De aankondiging van topman Niklas Östberg is opvallend, omdat Delivery Hero drie jaar geleden nog zijn activiteiten aan het Nederlandse bedrijf verkocht. Delivery Hero’s platform Foodpanda zal in juni zijn intrede doen in Berlijn, waarna het mogelijk al in augustus uitbreidt naar andere delen van Duitsland.
In 2018 verkocht Delivery Hero na een felle concurrentiestrijd zijn Duitse aandelen voor zo’n 930 miljoen euro aan het huidige Just Eat Takeaway. Sindsdien is er voor de maaltijdbezorger veel veranderd, zegt Östberg in een interview. Delivery Hero zou sterker zijn gevestigd in Azië en bezorgt in tegenstelling tot concurrenten nu ook boodschappen. Het feit dat mensen sinds de lockdowns vaker online eten bestellen biedt volgens Östberg ook kansen.
De concurrentiestrijd in Duitsland is er sinds Delivery Hero’s vertrek niet minder op geworden. Het Finse Wolt breidde vorig jaar al uit naar Europa’s grootste economie en ook Uber Eats wil in Duitsland maaltijden gaan bezorgen.
Delivery Hero is al contracten aan het afsluiten met Duitse restaurants en verwacht aanvankelijk honderden mensen nodig te hebben voor op kantoor en op de fiets. Of de koeriers direct voor Delivery Hero gaan werken of via een derde partij worden ingehuurd, is nog niet bekend.
Nadat Delivery Hero in Duitsland werd uitgekocht, richtte het zich op Azië. Daar kocht het bedrijf een controlerend aandeel in Zuid-Koreaanse concurrent Woowa en moeten uitbreidingen leiden tot meer dan een verdubbeling van de opbrengsten.