Ondanks tegenslag door corona volop vertrouwen bij Flexibinder
Ook Flexibinder vof aan de Peppelkade in Houten werd getroffen door de gevolgen van de coronapandemie. Jacob (40) en Heidy (34) van Loon zitten niet bij de pakken neer. „We hebben steeds mogen vertrouwen op God en geen slapeloze nachten gehad.”
Flexibinder bestaat vijftien jaar en houdt zich bezig met grafische afwerking. Jacob vertelt dat de productie van luxe menukaartomslagen een specialiteit is. Daarnaast levert Flexibinder fullservice-diensten: van logo, huisstijl en websiteontwerp tot stylingadvies en aankleding van bedrijfspand of restaurant. „Onze opdrachtgevers zijn restaurants en andere horecabedrijven, drukkerijen en reclamebureaus. Heidy en ik doen het werk samen.”
De financiële crisis van 2008 had gevolgen voor het toen nog jonge bedrijf. „Door de digitalisering was er na de crisis steeds minder drukwerk nodig. De vraag vanuit de horeca naar menukaarten en luxe presentatiemiddelen nam juist toe. Omdat we die met onze bestaande machines konden produceren, was het een prachtige aanvulling op onze producten. Elk jaar groeiden we als leverancier van de horeca.”
Tot vorig voorjaar. „In maart moest de horeca sluiten. Alle lopende orders kwamen ‘on hold’ te staan. Toch dachten we dat de situatie snel weer ‘normaal’ zou zijn. In mei hadden we het erg druk, omdat alle restaurants voor 1 juni hun menukaarten of deurstickers wilden hebben. In september trok de markt opnieuw aan, tot we in de tweede lockdown terecht kwamen.”
Corona hakt er stevig in. „Er waren maanden dat we maar 30 procent van onze normale omzet hadden.” Grote zorgen maakte het stel zich aanvankelijk niet. „We dachten dat het wel mee zou vallen en spraken elkaar moed in. „Misschien is het tot de zomer op een houtje bijten, daarna zal de bui toch wel zijn overgewaaid’, zeiden we. Later beseften we dat het zomaar een paar jaar kan duren.”
Dus zochten ze naar oplossingen. „We hebben binnen onze klantenkring geïnformeerd of we nog meer voor ze konden betekenen. Dat leverde aardig wat werk op, zoals de vormgeving van drukwerk en websites.”
Bedrijven vroegen steeds hoe het ging en of Jacob een dag bij hén wilde komen werken. Heidy geeft thuisonderwijs aan hun kinderen en bleef op de zaak het aanspreekpunt. Jacob: „Dat onze klanten zo meeleefden, voelden we als Gods besturing. In diezelfde periode kregen we kindgebonden budget terug uit 2013. Precies toen het echt nodig was.”
Stoppen met het bedrijf was nooit een optie. „We hebben mogen vertrouwen op God. Tijdens de financiële crisis hebben we het ook zwaar gehad. Maar we zijn nooit iets tekort gekomen. Ook nu blijkt dat God voor ons zorgt. We hebben het heel goed. We zijn vier weken geleden zelfs verblijd met de geboorte van onze zesde, een meisje.”
Sinds februari trekt de markt weer aan. „De klanten krijgen meer vertrouwen, ook de horeca. Afgelopen week was het rennen en vliegen, want de terrassen mochten weer open.”
Ook Jacob en Heidy hebben vertrouwen in de toekomst. „We weten niet of er nòg een lockdown komt. Maar ons leven, onze gezondheid en ons bedrijf zijn in Zijn Handen.”