Bloemen- en plantenexport groeit flink
De Nederlandse bloemen- en plantenexport blijft maar stijgen nu in verschillende landen de coronaregels versoepeld worden en afzetkanalen als bloemenwinkels en tuincentra in veel landen ‘gewoon’ weer open zijn.
Volgens brancheorganisatie VGB profiteren exporteurs van de aanhoudende vraag, waarbij ook voordeel wordt getrokken van de moederdagverkopen. Daarbij stijgt de exportwaarde als gevolg van de hogere prijzen.
In april lijkt andermaal een exportrecord te worden verbroken, na ook al recordresultaten in het eerste kwartaal van het jaar. De VGB had vrijdag nog geen exact bedrag over de maand april paraat, maar uit de data die voorhanden zijn lijkt de exportwaarde boven het niveau van recordjaar 2019 euro uit te komen. In de eerste drie maanden van 2021 werd voor bijna 2 miljard euro aan exportwaarde gemeld.
Traditiegetrouw dragen de moederdagverkopen bij aan de afzet. In de meeste afzetlanden valt deze dag in mei en dat is volgens de VGB goed te merken aan de handel. Vorig jaar zakte de verkoop van bloemen en planten kort na het uitbreken van de coronacrisis kortstondig sterk weg, wat ook de moederdagverkopen raakte. Vooral naar Zuid-Europa werden destijds veel minder bloemen en planten uitgevoerd.
Nog voor de zomer trok de handel weer aan. De VGB denkt ook dat in juni en juli dit jaar een dip te zien zal zijn, vanwege het herstel in die maanden vorig jaar.
Door de hogere prijzen nu verwacht de VGB dit jaar dat er voor een recordbedrag van mogelijk 7 miljard euro aan bloemen en planten wordt uitgevoerd. Het vorige record dateert uit 2019 toen voor 6,2 miljard euro aan bloemen en planten werd geëxporteerd.
Leden van de VGB zijn goed voor ongeveer 80 procent van de totale jaaromzet in de branche. Exporteurs kampen evenwel met hogere kosten. Naast de stijgende kosten voor het inkopen van bloemen en planten zijn ook transportkosten gestegen.
Ook dit jaar worden moeders komende zondag weer voornamelijk gewaardeerd met bloemen, boeken en verzorgingsproducten. Bloemisten verkopen ondanks prijsstijgingen in de aanloop naar Moederdag tot wel twee keer zoveel bloemen als normaal. Op bol.com zijn boeken en verzorgingsproducten dit jaar het populairst.
Bij onlinebloemist Topbloemen.nl stromen sinds maandag de bestellingen binnen. „Het aantal bestellingen is ten opzichte van vorige week fors toegenomen”, zegt directeur Edwin van Arkel. Populair zijn de boeketten Suus, Ellen en Gigi, zegt Van Arkel, allen boeketten die minder dan twintig euro kosten.
Volgens de Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) zet de gemiddelde bloemist in de week voor Moederdag veel meer om dan normaal, met uitschieters tot een verdubbeling van de opbrengsten.
Zo draaien bloemenverkopers goede weken ondanks de verhoogde bloemenprijzen. Volgens veilingbedrijf Royal FloraHolland werden snijbloemen in de twee weken voor Moederdag gemiddeld ruim een kwart duurder dan een jaar eerder. Met name gerbera’s en chrysanten worden volgens de veilig voor een „aanmerkelijk hogere” prijs verhandeld. Boeketten worden daardoor niet duurder maar kunnen wel „anders” dan voorgaande jaren zijn samengesteld, zegt de VBW.
Hoewel steeds meer mensen hun bloemen online bestellen, wordt volgens de VBW nog steeds de helft van de bloemen door de fysieke bloemist verkocht.
Bij bol.com zijn de meer traditionele moederdagcadeaus weer in trek, zo laat het bedrijf desgevraagd weten. Als meest bestelde items noemt de webwinkel boeken, verzorgingsproducten van Rituals en massagekussens. Vorig jaar kochten mensen meer slimme horloges en e-readers.
Waar voor bol.com woensdag de meeste bestellingen voor moederdagcadeaus binnenkomen, worden veel boeketten pas op de vrijdag en zaterdag voor Moederdag besteld. Volgens verkoopdata van Topbloemen.nl neemt het aandeel mannen dat bestellingen plaatst in aanloop naar Moederdag toe van 30 procent tot 43 procent. Niet alleen moeders maar ook partners en schoonmoeders kunnen zondag een boeket verwachten.