Thuiswerkers en clouddiensten goed voor resultaten VodafoneZiggo
VodafoneZiggo doet goede zaken door de grote hoeveelheid thuiswerkers en door een toenemende vraag bij bedrijven naar bijvoorbeeld clouddiensten. Het kabel- en telecombedrijf zag zijn omzet in het zakelijke segment afgelopen kwartaal met meer dan een tiende stijgen.
Het totaal aantal mobiele klanten nam wel iets minder sterk toe dan in het vergelijkbare kwartaal vorig jaar. Daarnaast is het aantal internetklanten iets afgenomen, wat volgens het bedrijf laat zien hoe sterk de concurrentie is op de markt. VodafoneZiggo slaagde er wel in om meer huishoudens te verleiden om een soort totaalpakket af te nemen, met contracten bij zowel Vodafone als Ziggo.
Dat laatste is volgens financieel directeur Ritchy Drost erg belangrijk. Het lukte de onderneming dan ook om de totale kwartaalomzet licht op te voeren naar iets meer dan 1 miljard euro. De winst, gecorrigeerd voor onder meer rente en belasting, steeg met 3 procent tot 469 miljoen euro. Daardoor kan VodafoneZiggo vasthouden aan zijn eerder gestelde financiële verwachtingen voor het het hele jaar.
Net als andere telecombedrijven blijft het bedrijf veel investeren in technische verbeteringen. Maar in tegenstelling tot rivaal KPN steekt VodafoneZiggo momenteel geen miljarden euro’s in het aanleggen van een groot glasvezelnetwerk. Volgens Drost heeft zijn bedrijf namelijk een hybride netwerk, dat deels bestaat uit glasvezel en deels uit zogeheten coaxkabels. Dat kan in de ogen van Drost nog jaren vooruit, omdat er snelle verbindingen mee mogelijk zijn. Er is volgens hem ook veel vraag naar de allersnelste GigaNet-verbinding van VodafoneZiggo.