Binnenland

Politie: onze telefonische bereikbaarheid is in 2020 verbeterd

Vier van de vijf telefoontjes (81 procent) die vorig jaar binnenkwamen op 0900-8844, het niet-spoedeisende telefoonnummer van de politie, werden binnen 20 seconden opgenomen. In 2018 en 2019 kreeg nog maar 66 procent van de bellers binnen die tijd een politiemedewerker aan de lijn. Dat meldt de politie donderdag op basis van cijfers van de regionale servicecentra (RSC).

ANP
29 April 2021 10:38

„Het is natuurlijk frustrerend voor een beller die ons nodig heeft om lang te moeten wachten, maar het is voor de politie zelf ook vervelend”, aldus een woordvoerder van de RSC. „Bellers geven ons informatie die wij nodig hebben om ons werk te kunnen doen.” In eerdere jaren verbraken bellers de verbinding nog vaak omdat het wachten ze te lang duurde.

Mede door het vele thuiswerken vanwege de coronamaatregelen belden mensen vorig jaar vaker over geluidsoverlast en vuurwerk. Dat geldt zowel voor het gewone meldnummer als voor 112. Dat noodnummer werd vorig jaar zo’n 3,1 miljoen keer gebeld, 7 procent meer dan in de jaren ervoor. In 2020 is bijna 4,5 miljoen keer gebeld naar het niet-spoedeisende nummer, ongeveer evenveel als in andere jaren.

De betere resultaten met de bereikbaarheid van het politienummer 0900-8844 zijn volgens de woordvoerder te danken aan extra inspanningen om de dienstverlening te verbeteren. Als een regionaal servicecentrum in een bepaald gebied ineens veel oproepen krijgt, worden telefoontjes automatisch verdeeld over andere servicecentra waar het op dat moment minder druk is. „De cijfers over vorig jaar tonen aan dat mensen ervan op aan kunnen dat we bereikbaar zijn.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer