iPhoneverkopen stuwen Apple opnieuw naar hoge omzet
Apple heeft in de eerste drie maanden van dit jaar, het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar, veel meer omzet gehaald dan een jaar eerder. Vooral de sterke iPhoneverkopen droegen daar aan bij, maar ook alle andere bedrijfsonderdelen deden het beter.
Ook het vorige kwartaal liet Apple al sterke groei zien door de later dan gebruikelijke introductie van de iPhones afgelopen jaar. Toen werd een recordomzet van 111,4 miljard dollar in de boeken gezet. Dat was dit kwartaal, traditiegetrouw minder dan het feestdagenkwartaal, 89,6 miljard dollar. Daarmee deed Apple het niet alleen veel beter dan de verwachtingen in de markt, maar ook veel beter dan het bedrijf ooit heeft gepresteerd in een niet-feestdagenkwartaal. Tot nu toe had Apple in zo’n kwartaal nooit meer dan 65 miljard dollar verdiend.
De sterke iPhoneverkopen, goed voor een omzet van net geen 48 miljard dollar, worden onder meer veroorzaakt door het feit dat de vorig jaar geïntroduceerde toestellen de eerste waren met 5G. Veel mensen hebben daarop gewacht voor ze een nieuwe telefoon kochten.
Ook de verkopen van de Mac-computers stegen hard, met 70 procent. Door het thuiswerken werden er nog altijd veel meer computers verkocht. Ook de introductie van Macs met door Apple ontworpen chips zorgde volgens Apple-topman Tim Cook voor extra vraag. Cook liet weten dat zijn bedrijf geen last heeft gehad van leveringsproblemen door het wereldwijde chiptekort.
De dienstentak, waar onder meer Apples muziek- en videostreamingdiensten onder vallen maar ook de inkomsten uit de App Store, groeide opnieuw. Analisten kijken al tijden naar dit bedrijfsonderdeel als verdere groeimotor voor Apple. De toename hier was maar ruim een kwart. Wel groeide het aantal abonnees van Apples diensten naar 660 miljoen, van 620 miljoen eind vorig jaar.
Verder gingen ook de verkopen in China hard omhoog. Vorig jaar was dat land al in de ban van de coronapandemie en werd er aanmerkelijk minder gewinkeld rondom Chinees Nieuwjaar. Dat gebeurde dit jaar wel en de regio Groot-China, waar ook Hongkong en Taiwan onder vallen, was goed voor 17,7 miljard dollar aan omzet, 87,5 procent meer dan een jaar eerder. Noord- en Zuid-Amerika blijven Apples grootste markt, gevolgd door Europa. In die gebieden was de groei echter minder sterk.
Apple zette een nettowinst van 23,6 miljard dollar in de boeken. Vorig jaar was dat in het eerste kwartaal nog de helft: 11,2 miljard. De iphonemaker kondigde verder aan voor 90 miljard dollar aan eigen aandelen in te gaan kopen om de aandeelhouders te belonen. In het afgelopen jaar werd het aandeel Apple al 93 procent meer waard. In 2021 presteert Apple slechter dan de markt met een koerswinst van 3,9 procent.