Industriegroep achter post-its profiteert van verkoop mondmaskers
ST. PAUL (ANP/RTR) - Industrieel conglomeraat 3M, bekend van post-it-notitieblokjes, heeft in de eerste drie maanden van dit jaar geprofiteerd van de aanhoudend grote vraag naar mondmaskers. Het bedrijf maakt industriële mondkapjes van het type N95. Die bleven goed verkopen omdat de coronapandemie ook in het eerste kwartaal van 2021 opleefde in grote delen van de wereld.
De divisie voor beschermingsmiddelen en industriële producten, waar de N95-maskers onder vallen, voerde de verkopen met bijna 14 procent op. Naast mondmaskers kwam dat ook doordat de vraag naar lijm voor industriële toepassingen aantrok.
N95-maskers danken hun naam aan de eigenschap dat ze grofweg 95 procent van door de lucht zwevende deeltjes filteren. Aanvankelijk waren de mondkapjes vooral bedoeld voor gebruik in de industrie, maar daar kwamen later speciale versies bij die zijn goedgekeurd voor medisch gebruik.
Bij de divisie voor consumentenartikelen was goed te merken dat veel thuisblijvers tijdens lockdowns zijn gaan klussen. Benodigdheden voor verbouwingen aan het huis droegen bij aan een omzetstijging van 9,8 procent voor dit bedrijfsonderdeel. Ook kantoorartikelen verkochten goed.
De totale omzet steeg met bijna 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 8,9 miljard dollar. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van 1,6 miljard dollar, tegenover 1,3 miljard dollar een jaar eerder.