Online coronashoppen levert UPS opnieuw forse omzetstijging op
De Amerikaanse pakketbezorger UPS blijft profiteren van de toevlucht tot webwinkels in coronatijd. Tijdens lockdowns bleven fysieke winkels gesloten, waardoor webshops veel meer verkochten. Daardoor steeg de vraag naar de pakketdiensten van UPS, dat in de eerste drie maanden van 2021 zijn winst fiks zag oplopen.
De omzet steeg in het eerste kwartaal met 27 procent tot 22,9 miljard dollar, waarbij vooral de prestaties op de Amerikaanse thuismarkt verbeterden. Dat kwam niet alleen door een toename van het aantal bezorgde pakketten. Doordat veel meer bedrijven een beroep deden op UPS, kon de pakketbezorger ook betere tarieven bedingen. Zo stegen de opbrengsten per pakket in de VS met meer dan een tiende. Ook in eerdere kwartalen leverde de pandemie het bedrijf meer omzet op.
De operationele winst, dus het resultaat voor aftrek van belastingen en rentebetalingen, kwam uit op 2,8 miljard dollar. Dat is een stijging van 158 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. In de eerste maanden van 2020 kampte het bedrijf nog met extra kosten voor voorzorgsmaatregelen en verzekeringen rond corona.