Consumentenbond pakt energieklachten aan
De Consumentenbond is donderdag begonnen met een actie om conflicten tussen energiebedrijven en consumenten op te lossen. Dat gebeurt in samenwerking met branchevereniging EnergieNed en het merendeel van de stroom– en gasleveranciers.
Volgens de bond is de actie nodig omdat de klachten na de volledige opening van de energiemarkt per 1 juli van dit jaar binnen blijven stromen. Vanaf die datum kon iedereen in Nederland zijn eigen stroom– en gasleverancier kiezen.
Bij de bond zijn sindsdien tot nu toe 3000 klachten binnengekomen. Die gaan onder meer over problemen bij de overstap naar een ander energiebedrijf, de kwaliteit van dienstverlening en over onjuiste rekeningen.
Ook niet–leden kunnen bij de Consumentenbond terecht. Zij krijgen gratis advies. Leden hebben een streepje voor. Zij kunnen de bond om daadwerkelijke bemiddeling vragen. Hiervoor vraagt de bond 6 euro. Als de klacht gegrond blijkt, betalen de deelnemende energiebedrijven dit bedrag terug.
In het kader van de actie, die tot 19 december duurt, trekt de Consumentenbond door Nederland met een ’klachtenbus’. Het Vredenburg in Utrecht was donderdag de eerste stop.
De animo om over te stappen naar een andere energiebedrijf is overigens niet groot gebleken. Volgens de laatste gegevens van EnergieNed zijn er vanaf 1 juli 4 procent van de stroomklanten en 1,2 procent van de gasklanten veranderd van leverancier.
De DTe, de toezichthouder voor de energiemarkt, kondigde woensdag aan onderzoek te gaan doen naar de uitwisselen van verbruiksgegevens tussen energiebedrijven. Dit naar aanleiding van klachten van consumenten over te late jaarrekeningen of het uitblijven van jaarrekeningen.