Amsterdam wereldwijd tweede stad waar IKEA elektrisch bezorgt
Amsterdam is wereldwijd de tweede stad waar IKEA alle pakketten met elektrische voertuigen gaat bezorgen. In de Chinese miljoenenstad Shanghai was dat al zo. Vanaf mei rijden 22 elektrische voertuigen binnen de ring van Amsterdam. Het woonwarenhuis wil zo bijdragen aan een schonere lucht in de stad.
Het doel is om in 2025 in heel Nederland en wereldwijd alleen nog maar uitstootvrij te bezorgen. Het is een belangrijk onderdeel van de ambitie van IKEA om in 2030 circulair en klimaatpositief te zijn.
De kennis en ervaring die IKEA in Amsterdam en enkele andere wereldsteden opdoet, gebruikt het bedrijf om wereldwijd de transitie te maken naar 100 procent elektrisch vervoer. Ook helpt IKEA de gemeente Amsterdam met haar doel om de binnenstad in 2025, en de gemeente in 2030, geheel uitstootvrij te maken.
Volgens de directeur van IKEA Nederland, Paul de Jong, is het elektrisch bezorgen een uitdaging omdat „we ons op nieuw terrein begeven”. De elektrische voertuigen kunnen bijvoorbeeld ongeveer 120 kilometer per dag rijden als ze volledig opgeladen zijn. Dat is niet genoeg om alle bezorgingen op een dag te doen. „De volgende stap is dat de voorzieningen, zoals voldoende laadpalen in de stad, er ook komen.” Volgens De Jong is het vooral belangrijk „dat een eerste stap is gezet, zodat we hierop verder kunnen bouwen. Je moet gewoon beginnen”.
Het Zweedse woonwarenhuis wil de hele industrie inspireren om duurzame veranderingen in gang te zetten. De keten werkt samen met fabrikanten, leasebedrijven, EV-platformen, laadpaalbedrijven en beleidsmakers.
Naast het elektrisch bezorgen doet IKEA nog meer om de doelstelling om in 2030 klimaatpositief te zijn te behalen. Sinds oktober geeft het bedrijf meubels een tweede leven met de Meubel inruilservice. IKEA Nederland heeft inmiddels 10.000 producten die nog in een goede staat zijn teruggekocht van klanten voor een gereduceerd bedrag. „Vervolgens verkopen we ze in de Circulair Hub, de voormalige Koopjeshoek”, legt De Jong uit.
Ook het recyclen van matrassen ziet het bedrijf als verantwoordelijkheid. De Jong is er trots op dat ze samen met andere producenten nu al zo goed als alle 1,5 miljoen matrassen die jaarlijks worden afgedankt, kunnen recyclen. En van de verkochte Zweedse gehaktballetjes is inmiddels een kwart plantaardig. Op internationaal niveau is IKEA ook bezig met een duurzamere omgang met grondstoffen.
Om actie te ondernemen op het gebied van duurzaamheid, zit het volgens De Jong mee dat IKEA geen aandeelhouders heeft. „We kijken naar de lange termijn en weten dat de keuze is: of vooraan staan in deze ontwikkeling of achter aansluiten.” De Jong verwacht dat consumenten op een gegeven moment duidelijk gaan kiezen voor bedrijven die duurzaam te werk gaan. „Relevant blijven voor de consument speelt dus zeker mee.”