Buitenland

Hoop vervliegt voor bemanning vermiste onderzeeboot Indonesië

Het zwartste scenario dreigt voor de 53-koppige bemanning van de vermiste Indonesische onderzeeboot. Een internationale zoekactie draait op volle toeren.

24 April 2021 11:14
De KRI Nanggala-402 van de Indonesische marine. De onderzeeboot verdween woensdagnacht op zo’n 95 kilometer ten noorden van Bali van de radar.  beeld AFP
De KRI Nanggala-402 van de Indonesische marine. De onderzeeboot verdween woensdagnacht op zo’n 95 kilometer ten noorden van Bali van de radar.  beeld AFP

De KRI Nanggala-402 van de Indonesische marine verdween in de nacht van dinsdag op woensdag om 03.00 uur op pakweg 95 kilometer ten noorden van Bali van de radar. Het contact met de 44 jaar oude onderzeeboot, bezig met een torpedo-oefening, ging 45 minuten na vertrek verloren.

Indonesië is een grootscheepse zoektocht gestart. „We zetten 21 marinevaartuigen in, waaronder de onderzeeboot KRI Alugoro”, aldus een legerwoordvoerder. De Verenigde Staten, Australië, Singapore, Maleisië en India zetten vliegtuigen of reddingschepen in, waaronder een mini-onderzeeër. Ook civiele vaartuigen met sonartechnologie zoeken mee.

De marine houdt er rekening mee dat de bijna 1400 ton zware onderzeeër naar 600 tot 700 meter diepte is gezonken. Het vaartuig, gebouwd door het Duitse Howaldtswerke, is ontworpen om op zo’n 350-500 meter onder water te opereren. „Onder die diepte wordt dit type boot in elkaar gedrukt”, zegt kapitein ter zee Herman de Groot, commandant van de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine. Elke 10 meter dieper komt er 1 atmosfeer druk bij. „De ribben zijn daar niet tegen bestand en de boot implodeert.”

Reddingsteam hebben na de vermissing vrijwel onmiddellijk een olievlek van zo’n 150 vierkante meter aangetroffen in de buurt van de mogelijke ramplocatie. De onderzeeboot is desondanks nog niet gelokaliseerd. De locatie is wel veel nauwkeuriger dan de gezonken Argentijnse onderzeeboot ARA San Juan die in 2017 ruim een jaar spoorloos was.

De olievlek bij Bali kan erop wijzen dat de brandstoftanks zijn gescheurd. „Een onderzeeboot heeft inwendige brandstoftanks. Daar moet dus iets mis mee zijn.”

Zuurstof op

De tijd dringt. Een onderzeeboot heeft een beperkte hoeveelheid zuurstof aan boord. „Met chemische middelen kan de bemanning zuurstof produceren en CO2 uit de lucht filteren. Als de stroom uitvalt, kunnen ze zo’n apparaat nog met de voeten bedienen. De bemanning moet het met deze voorzieningen –volgens internationale afspraken– minimaal een week kunnen uitzingen.”

Reddingsacties zijn erop gericht een vermiste onderzeeboot te lokaliseren, te stabiliseren en de bemanning te redden. Autoriteiten zetten reddingsacties door tot het bittere eind. „Tot de grens is bereikt.”

17047845.JPG
beeld ANP Graphics

De overlevingskansen voor de bemanning zijn niet rooskleurig, stelt De Groot, sinds 1985 actief bij de Onderzeedienst. „Uit alle nu bekende gegevens komt niets positiefs dat zou kunnen wijzen op overleving.”

Wie zich het lot van de bemanning probeert voor te stellen, durft niet verder te denken. „Een verschrikkelijk scenario. Wereldwijd leven onderzeediensten mee. Het is een hechte gemeenschap.”

Veiligheid staat hoog in het vaandel in de onderzeedienst. „Dagelijks vinden trainingen plaats, waarbij iedere opvarende een cruciale taak vervult. Het is echt het ultieme teamwork. Dat maakt het werk uitdagend, ondanks de risico’s.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer