Peijs zet veiliger treinverkeer op de rails
Treinreizigers, conducteurs, machinisten, baanwerkers en anderen die rond het spoor vertoeven, moeten veilig kunnen werken en reizen. Minister Peijs van Verkeer wil maatregelen nemen die de veiligheid van het railvervoer tussen 2004 en 2010 flink moeten verbeteren.
In de nota Veiligheid op de rails, die Peijs donderdag naar de Tweede Kamer stuurde, zet de bewindsvrouw de plannen op een rijtje. Het aantal keren dat treinen door rood rijden moet naar beneden. De risico’s die baanwerkers en rangeerders tijdens hun werk lopen, noemt Peijs „onaanvaardbaar hoog".
De Nederlandse Spoorwegen, ProRail, de spoorwegpolitie KLPD en gemeenten zullen daarnaast de handen ineen moeten slaan om het toenemend en steeds ernstiger vandalisme rond het spoor terug te dringen.
De minister trekt 40 miljoen euro extra uit voor de maatregelen. Wat het meest effect sorteert, gebeurt zoveel mogelijk eerst. Er komen proeven om (de gevolgen van) rijden door rood te beperken. Zo worden dwergseinen hoger geplaatst en krijgen bepaalde types seinen een groter achtergrondscherm, een grotere lens en een betere lamp.
Een veiliger situatie voor baanwerkers en rangeerders betekent buiten dienst stellen van werksporen, afschermen van werkplekken van het treinverkeer en de uitvoering van technische beveiligingsmaatregelen.
Om het toenemend vandalisme te bestrijden worden sporen minder toegankelijk gemaakt en wordt het toezicht op het spoor opgevoerd. Baanvakken worden schoongemaakt en aannemers moeten bouwlocaties op het spoor ordelijk achterlaten. Verder is het de bedoeling dat NS, ProRail en de Inspectie van Verkeer en Waterstaat elkaars databanken aan elkaar koppelen.