Economie

Mobieltje als kleinste televisie

„De kleinste televisie ter wereld heb je in je broekzak.” Zo introduceerde Tomas Isaksson, topman van Vodafone Nederland, gisteren de nieuwe generatie mobiele telefoons van zijn bedrijf. Via het draadloze umts-netwerk verovert een combinatie van entertainment en informatie een deel van de markt van de mobieltjes.

Ad Ermstrang
11 November 2004 09:04Gewijzigd op 14 November 2020 01:51
AMSTERDAM – Vodafone Nederland introduceerde woensdag de nieuwe generatie mobiele telefoons van zijn bedrijf. Via het draadloze umts netwerk verovert een combinatie van entertainment en informatie een deel van de markt van de mobieltjes. Foto ANP
AMSTERDAM – Vodafone Nederland introduceerde woensdag de nieuwe generatie mobiele telefoons van zijn bedrijf. Via het draadloze umts netwerk verovert een combinatie van entertainment en informatie een deel van de markt van de mobieltjes. Foto ANP

Vodafone Group, het grootste telecommunicatiebedrijf voor mobiele telefonie ter wereld, lanceert donderdag ”Vodafone Live” in dertien Europese landen en in Japan. Een uitgebreid aanbod van nieuwe diensten in binnen- en buitenland, betaald per minuut, volgt op de eerste dit jaar aangeboden umts/gprs-datakaart voor laptops en de eerste umts-consumentendiensten voor pioniers. Dat laatste richtte zich vooral op de videotelefonie, waarbij de bellers elkaar via de camera kunnen zien. Vodafone was de eerste, KPN volgde kort daarna.

Vodafone tracht de komende weken klanten te lokken met een speciale aanbieding (tot en met 31 januari) waarbij umts-toestellen vanaf 49 euro worden aangeboden in combinatie met gratis videotelefonie, e-mail, extra minuten beltegoed bij aankoop van een belbundel en één uur goedkoop televisiekijken.

Met dat laatste stapt het bedrijf verder de wereld van de entertainment binnen, hoewel men beweert geen vervanging voor televisie wil bieden. „Alleen een aanvulling”, aldus een woordvoerder. Vodafone-klanten met een umts-telefoon krijgen televisieprogramma’s voorgeschoteld als het NOS Journaal, RTL Nieuws en (met vijftien seconden vertraging) live nieuws van CNN. In totaal gaat het om twintig kanalen.

Andere contentovereenkomsten tussen het telecommunicatiebedrijf en de amusementswereld richten zich op videoclips, 3D-games, sport en muziek. Een onder groepen jongeren bekende disjockey is alleen nog maar via Vodafone te ’bewonderen’ en ook een nieuw televisiestation (2Go) gaat proberen via de mobiele telefoon bekendheid te verwerven.

Mobiel internetten en televisiekijken is nog steeds duur, maar de drempel is al wel verlaagd ten opzichte van de start begin dit jaar. Zo brengt Vodafone de kosten per afgenomen dienst in rekening en wordt het zoeken (browsen) niet doorberekend. Klanten betalen dus niet langer voor het ’winkelen’ op zoek naar een dienst die zij graag willen kopen. Diensten afnemen gaat, net als bij het gewone telefoneren en het versturen van sms’jes, met behulp van maandelijkse tegoedbundels. Videotelefonie varieert in kosten van 75 cent per minuut (bij een tegoed van 5 euro) tot 50 cent (tegoed van 15 euro per maand).

Het dekkingsgebied is uitgebreid van 25 procent naar een bereik van meer dan 60 procent in Nederland - dat wordt overigens alleen gehaald als de beller buiten staat. Het netwerk garandeert een geografische dekking die grotere steden, industriegebieden, snelwegen en spoorwegen met elkaar verbindt. Buiten het umts-dekkingsgebied schakelen de telefoon en de datakaart automatisch over op het landelijk dekkende gprs-netwerk.

Om in te spelen op de vraag van de klanten naar een breder assortiment worden er -naast de twee bestaande- de komende weken ook vijf nieuwe umts-telefoons op de markt gebracht. Sharp, Motorola, Sony Ericsson, Nokia en Samsung hebben de apparaten speciaal voor het telecommunicatiebedrijf gefabriceerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer