Hermitage slaat alarm; hoe staan andere musea ervoor?
De Hermitage Amsterdam luidt de noodklok. De bodem van de schatkist komt in zicht bij het kunstmuseum. Dinsdag is de ”Week van de Hermitage” gestart. Hoe vergaat het andere musea in coronatijd?
In 2004 begon de Hermitage in Amsterdam als dependance van de Hermitage in Sint-Petersburg. Het museum stelt exposities samen op basis van de collectie van het Russische museum.
De Amsterdamse Hermitage lanceerde op 25 maart al een ‘geefcampagne’. Het doel is om een miljoen euro op te halen zodat het museum open kan blijven in de coronacrisis. „Dat is tot nu toe puur op ondernemerschap gedaan, zonder structurele subsidie”, zegt een woordvoerder van de Hermitage. Na een jaar waarin het museum verschillende keren de deuren moest sluiten, doet het museum nu een beroep op het publiek om het door de crisis te loodsen. „Om, als het museum straks eindelijk weer open mag gaan voor het publiek, open te blijven. Ook voor toekomstige generaties.”
De campagne heeft als motto: ”Houd de Hermitage open”. De in januari aangetreden directeur Annabelle Birnie gaf dinsdagmorgen om vijf voor twaalf het startsein voor de campagneweek. Een symbolisch tijdstip, waarmee het museum wil aangeven dat er snel actie nodig is, vóór het doek valt. Op de gevel, achter de ramen van het museumgebouw, was in grote letters te lezen: ”Houd ons open”. Tegelijkertijd lieten tientallen rondvaartboten hun toeters horen.
Voor de actie heeft het museum een aantal ambassadeurs ingeschakeld, onder wie oud-PvdA-Kamerlid John Leerdam en voormalig staatssecretaris voor de VVD Erica Terpstra, maar ook de directeur van de Hermitage in Sint-Petersburg, Mikhail Piotrovsky.
Op de website van het museum is de dringende boodschap op nog weer een andere manier verwoord: „We hebben u nu echt nodig!” De ”Week van de Hermitage” loopt tot vrijdag, de ‘geefcampagne’ tot 1 mei.
De Hermitage is niet het enige museum in Nederland dat de gevolgen van corona ondervindt. Op deze pagina’s een kijkje in de keuken van andere musea.