Klanten Kijkshop.nl krijgen geld waarschijnlijk nooit terug
Klanten die nog een bestelling open hadden staan bij Kijkshop.nl lijken te kunnen fluiten naar hun geld. De webwinkel laat op zijn site weten dat bestelde goederen niet meer geleverd worden. Klanten die al betaald hebben, krijgen dit geld waarschijnlijk nooit terug omdat er „in het geheel geen geld meer is”. Ook de vooruitzichten voor de klanten op terugbetalingen of schadevergoedingen zijn slecht, zo valt te lezen.
„Als u geld terugkrijgt, dan duurt dat in ieder geval nog zeker een jaar en mogelijk veel langer”, aldus Kijkshop.nl. De webshop geeft gedupeerde consumenten via een link op de site nog wel de mogelijkheid een vordering in te dienen.
RetailNews meldde als eerste dat Kijkshop.nl zijn gedupeerde klanten in de kou laat staan. Volgens curator Martijn Hoving zijn er duizenden gedupeerden. „De schattingen lopen uiteen van vierduizend tot vijfduizend”, zo laat hij het vakmedium weten.
Kijkshop.nl werd eerder deze week failliet verklaard. Het bedrijf stelde onlangs al dat het vanwege de „onstuimige groei” van vorig jaar niet meer in staat was om de bedrijfsactiviteiten voort te zetten. Kijkshop.nl kampte met financiële problemen en er waren veel klachten over de leveringen. De onderneming was eerder deze maand nog wel met betrokken partijen in gesprek om tot een oplossing te komen.
Kijkshop keerde eind 2019 terug als webshop. De fysieke keten was zo’n twee jaar daarvoor al op de fles gegaan. Eigenaar Konrad van den Bosch kocht de naam Kijkshop na de sluiting van de laatste winkels, bekend om de afgesloten glazen vitrines waarin de koopwaar was uitgestald. Tegelijk met Kijkshop.nl zijn ook DirectSale, Lumi Plaza en PlazaSale bankroet verklaard. Zij hadden dezelfde eigenaar.