Kantorenmarkt trekt weer aan
In de eerste maanden van dit jaar waren er bijna een derde meer huurders en kopers van kantoorruimten voor eigen gebruik dan in het vierde kwartaal van 2020. De toename geldt met name buiten de grote steden.
Dat meldt de internationale vastgoedadviseur Cushman & Wakefield in kwartaalcijfers over de Nederlandse vastgoedmarkt. Het vierde kwartaal van 2020 is volgens het bureau traditioneel de periode waarin de meeste transacties plaatsvinden. Ook constateert Cushman & Wakefield dat kantoorgebruikers positiever gestemd zijn over besluiten over huisvesting.
Dat was in het vierde kwartaal van vorig jaar nog minder positief vanwege een aanstaande tweede golf van coronabesmettingen en de lockdownmaatregelen die erna volgden. De stijgingen in het eerste kwartaal van dit jaar zijn volgens het bureau dan ook uitgestelde besluiten over kantoorruimte uit de eerste fase van de pandemie.
Vooral partijen die weinig last hebben gehad van de coronacrisis zorgden voor de stijging. Zo tekende maaltijdbezorger Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, voor de grootste kantorentransactie van het afgelopen kwartaal, aan de Zuidelijke IJ-oevers in Amsterdam.
De overheid en non-profitorganisaties waren goed voor bijna een derde van het totaal aantal in gebruik genomen kantoorruimte. Daarnaast namen veel tech- en ICT-bedrijven kantoorruimte in gebruik, ondanks dat in deze sectoren veel thuisgewerkt kan worden.
Vooral buiten de grote steden wordt kantoorruimte gezocht. Slechts 40 procent van de transacties werd het afgelopen kwartaal gesloten in de vijf grote steden.
Deze trend speelt al langer en komt door de aanhoudende krapte op de kantorenmarkt van Amsterdam, Den Haag en Utrecht, net als de verschuiving van partijen die kantoorruimte zoeken, zegt de vastgoedadviseur.
Zo waren voor corona vooral grote bedrijven in de grote steden op zoek. Nu zoeken meer midden- en kleinbedrijven en aan de overheid gelinkte bedrijven naar kantoorruimte. Dat doen ze wel op andere plekken, namelijk in het gebied waar mensen die bij hen werken wonen of in het gebied dat ze bedienen.
Volgens het adviesbureau blijft het kantoor ook in het ‘post-coronatijdperk’ onmisbaar voor organisaties. Wel verschuift de functie van het kantoor meer richting ontmoeten, samenwerken en kennis opdoen.